نقش پست در کاهش آلودگی هوا و ترافیک باید جدی گرفته شود

  • دوشنبه 17 مهر 1396 12:40
  • شناسه 11182
 نقش پست در کاهش آلودگی هوا و ترافیک باید جدی گرفته شود

واگذاری بسیاری از خدمات به پست می تواند به طور چشمگیری از حجم ترافیک شهری کاسته و آسایش و آرامش شهروندان را موجب شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی ایران کالا، پست، کهن ترین و گسترده ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمینها و مناطق جهان است. هر پستچی از انجام 3000 سفر جلوگیری می کند، که هر سفر افزون بر هزینه، پیامدهای دیگری چون اتلاف وقت، فشارهای عصبی و روحی، آلودگی هوا و انواع خسارتهای احتمالی مالی و جانی را نیز به همراه دارد.

بازرگانان همیشه جابجایی کالاهای خود را با حجم بار بالا انجام می دادند و در حجم پائین امکان مبادله کالا وجود نداشت. بنابراین پست توانست کالاهای کوچک مردم را تحت عنوان امانت دریافت و با خودرو به مقصد برساند در حقیقت با این حرکت تجارت خرد و کوچک رونق گرفت.

 تا قبل از انقلاب فعالیت پست در همین حد بود اما بعد از انقلاب اسلامی تغییرات اساسی در شرکت پست انجام شد.  بر این اساس سازمان های خدمات رسان افزایش، خدمات سازمان ها توسعه و مخاطبان سازمان ها در شهر و روستا هم زیاد شدند.

 هر فرد ایرانی چه در شهر و چه در روستا روزانه با چندین سازمان سرو کار دارد این حرکت خوب اگرچه مردمی بودن نظام را می رساند اما مشکلاتی از قبیل فساد اداری، مراجعات زیاد مردم به سازمان ها، افزایش ترافیک، آلودگی محیط زیست و اتلاف وقت مردم در ادارات را هم به دنبال داشت بنابراین باید برای این مشکل راهکاری پیدا می شد.

در همین زمینه استفاده از شبکه پستی برای خدمات رسانی سازمان ها به مردم مورد توجه قرار گرفت و ودر حقیقت پست واسط بین مردم و سازمان ها شد.

ثبت نام داوطلبان دانشگاه ها، ثبت نام متقاضیان تلفن همراه، توزیع کالا برگ و توزیع کارت سوخت بخشی از خدماتی بود که پست به کمک سازمان ها به مردم ارائه می کرد.

 در سالیان اخیر ارائه خدمات از راه دور به عنوان ایجاد دولت الکترونیک و اخذ خدمات از راه دور در حوزه های اجتماعی و سایر حوزه ها در برنامه دولت قرار گرفته است.

در حقیقت استفاده از فضای مجازی و شبکه های الکترونیکی باعث شده است که کارها به جای مراجعات حضوری از راه دور انجام شود.

به یقین پست نیز باید در این تغییرات جدید ارتباطات  بین مردم و سازمان ها نقش ایفا کند بنابراین پست که دارای یک شبکه بزرگ فیزیکی بود به شبکه الکترونیکی نیز مجهز شد و با ایجاد سایت الکترونیکی ( بازار الکترونیک )  فضای مناسبی را برای خرید و فروش از راه دور ایجاد کرد.

فروشگاه ها عضو این فضا می شوند و خریداران از طریق شبکه اینترنت وارد این فضای تجاری شده و خرید خود را انجام و پرداخت پول بصورت کارت اعتباری یا درب منازل از سوی مامور پست دریافت و کالا نیز از سوی پست به درب منازل تحویل خریدار می شود.

هرکسی که دسترسی به شبکه اینترنت دارد می تواند وارد سایت پست شده و از کارت پستال های موجود و یا آنچه که خود می خواهد در آنجا ثبت کند، شرکت پست  کارت پستال مورد پسند متقاضی را بصورت کاغذی درآورده و به درب منزل تحویل می دهد.

 در حوزه خدمات نیز همه مردم می توانند از طریق دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان وارد سایت الکترونیکی سازمان ها شده و از سازمان ها خدمات دریافت کنند.

انتهای پیام /

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها