۳۰۰میلیون بده؛ خلبان شو!

  • پنجشنبه 16 آذر 1396 10:28
  • شناسه 12697
۳۰۰میلیون بده؛ خلبان شو!

در حالی ایرلاین ها تعهدنامه عدم موافقت با جابه جایی خلبانان را به امضا رسانده اند که با توجه به هزینه های بالایی که بابت آموزش پرداخت می شود، این تعهدنامه بی معنا و نقض حقوق شهروندی است.

به گزارش شبکه ایران کالا به نقل از مهر، اخیرا اعضای انجمن شرکت های هواپیمایی ۱۵ ایرلاین کشور مرامنامه ای به امضا رسانده اند که بر اساس آن متعهد شده اند تا برای جلوگیری از ایجاد رقابت مضره، از نیروهای انسانی متخصص صنعت هوانوردی یکدیگر (چه در بخش های فنی و چه در بخش های عملیاتی و خلبانی) استفاده نکنند.

این تفاهم نامه در ۵ بند تنظیم شده که بر اساس آن ایرلاین ها متعهد شده اند اولا از نیروهای یکدیگر تا زمانی که برگه تسویه حساب از محل کار قبلی ارائه نداده اند، جذب نکنند؛ ثانیا شرکت های هواپیمایی حق ندارند تا زمانی که یکی از نیروهای عملیاتی یا فنی در استخدام یک شرکت است، او را برای حضور در شرکت خود تهییج کنند و ثالثا این شرکت های می بایست از پرداخت حقوق های کلان، وام های بلاعوض و مشوق های غیرمتعارف به نیروهای خود خودداری کنند تا باعث تهییج و اغوای نیروهای عملیاتی (خلبانی) و فنی سایر شرکت های هواپیمایی برای حضور در آن ایرلاین نشوند.

به نظر می رسد اساس و پایه قانونی طراحی و امضای این تفاهم نامه میان اعضای انجمن شرکت های هواپیمایی، قوانین مرتبط با مقابله با رقابت مضره باشد که این موضوع قانون مدون و مجزا و مخصوص به خود ندارد ولی در تعدادی از قوانین مرتبط با تسهیل رقابت آمده مانند قانون تسهیل رقابت و منع انحصار یا قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر . هرچند که در این مورد به خصوص می بایست به نیروی کار به عنوان فردی که دارای اختیار و حق شهروندی است نگاه کرد نه یک کالایی که در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار داده شده است.

بنابراین در زمینه جذب نیرو، دستگاه قضایی به قوانین کار و استخدام و همچنین قوانین صنعت هوانوردی به عنوان اسناد بالادستی استدلال می کنند نه قوانینی که عمدتا در حوزه کالا، قیمت گذاری و فرآیندهای مرتبط با دخالت شورای رقابت نگاشته شده است.

خصوصی سازی کامل فرآیند آموزش خلبان

تا پیش از آنکه مرکز آموزش خلبانی وابسته به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به اسم خصوصی سازی، واگذار و نهایتا تعطیل شود، فرآیند آموزش خلبانان به این صورت بود که از علاقه مندان به این رشته آزمون های تخصصی گرفته شده و نهایتا پس از طی کردن دوره های آموزشی متعدد و طولانی، به استخدام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درمی آمدند سایر شرکت های هواپیمایی نیز از خلبانان بازنشسته هما، نیروی هوایی ارتش و یا خلبانان خارجی استفاده می کردند. همچنین دانشکده صنعت هوانوردی وابسته به سازمان هواپیمایی کشوری نیز یکی از محل های اصلی آموزش و جذب بورسیه ای نیروهای عملیاتی هوانوردی بود که این دانشکده اگرچه در حال حاضر همچنان فعال است اما سیستم بورسیه از آن حذف شده است.

پس از آنکه در دهه های هفتاد و هشتاد مرکز آموزش علوم و فنون هوانوردی به تدریج جای خود را به مراکز و مؤسسات خصوص آموزش خلبانی داد، هزینه های آموزش نیز به شکل فراینده ای بالا رفت و در حال حاضر این مؤسسات که باید تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت کنند، هزینه های گزافی از متقاضیان آموزش های هوانوردی دریافت می کنند.

هزینه های آموزش خلبانی

کارشناس آموزش یکی از مؤسسات آموزش خلبانی اعلام کرد: هنرجو باید بابت دوره آموزش PPL، CPL و IR یک بازه زمانی ۱۴ ماهه را طی کرده و می بایست حداقل ۱۰۰ میلیون تومان بابت دریافت آموزش ها پرداخت کند. ضمن اینکه هزینه هر ساعت پرواز با هواپیمای فوق سبک، ۴۴۵ هزار تومان و هر ساعت پرواز با هواپیمای سبک، ۵۵۳ هزار تومان است.

همچنین پس از دریافت گواهی آی آر در خلبانی، فردی که علاقه مند به اشتغال در این رشته است، باید در دوره های آموزش هواپیمای «تایپ» شرکت کند که این دوره را خود ایرلاین ها آموزش داده و پس از برگزاری دوره های سیمیلاتوری (شبیه سازی پرواز) و آبزروری (دستیاری کمک خلبان) که هزینه آن تا ۱۰۰ میلیون تومان است، می تواند به عنوان کمک خلبان و نهایتا در طی ۴ تا ۵ سال به خلبان تبدیل شود.

 یک خلبان باسابقه نیز در این زمینه گفت: برخی ایرلاین ها از متقاضیان شرکت در این دوره ها نیز هزینه اخذ می کنند که بسته به جایگاه و موقعیت شرکت، نام و برند آن و کیفیت آموزش خلبان اصلی، بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است.

چرا این تعهدنامه، میان ایرلاین ها امضا شد؟

با این حال برخی ایرلاین ها نیز هزینه های مربوط به آموزش پس از جذب را اخذ نمی کنند بلکه خود ایرلاین برای متقاضی استخدام، هزینه کرده و مبالغی بابت شرکت در دوره های سیمیلاتوری و آبزروری خلبانان هزینه می کنند.

این ایرلاین ها معتقدند متقاضیان خلبانی پس از اینکه توانستند ساعت پرواز خود را پُر کنند، ناگهان به شرکت های دیگری که حقوق های بالایی به خلبان می دهند، کوچ می کنند که درنتیجه همه این هزینه هایی که ایرلاین بابت دوره های شبیه سازی و آبزروری پرداخت کرده از بین می رود.

 یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی گفت: تقریبا هیچ کدام از ایرلاین ها در دوره های سیمیلاتوری و آبزروری، حقوق به خلبان نمی دهند اما پس از آنکه دوره های آموزشی و میزان ساعت پروازی به اتمام برسد و بتواند به عنوان خلبان هواپیمای تایپ آغاز به کار کند، به او حقوق می دهند. خلبانان نیز به این امید که بتوانند در پایان دوره های آموزشی به ایرلاین دیگری که حقوق بالایی می دهد، بروند، این وضعیت را می پذیرند.

به همین دلیل شرکت های هواپیمایی دور هم جمع شدند و این تفاهم نامه را به امضا رساندند.

فراموش شدن حقوق فردی خلبانان در تعهدنامه ایرلاین ها

این خلبان باسابقه گفت: تعدادی از ایرلاین ها به خلبانان می گویند نه تنها شما را استخدام نمی کنیم و در طول ۴ تا ۵ سال اولی که قرار است ساعات پروازی مورد نیازت را پُر کنی، حقوق هم نمی دهیم، بلکه باید هزینه شرکت در پروازهای آموزشی را هم پرداخت کنی؛ بعد که حرفه ای شدی می توانی به شرکت های هواپیمایی دیگر بروی!

وی ادامه داد: بنابراین تعهدنامه مذکور اصلا محلی از اعراب ندارد چون خود ایرلاین ها از این راه درآمد دارند.

این کارشناس صنعت هوانوردی تصریح کرد: یک بار یکی از ایرلاین ها قرار بود از قزاقستان دو فروند بوئینگ ۷۳۷ خریداری کند؛ به مدیرعامل این شرکت گفتم آیا قرار است برای این دو فروند، خلبان استخدام کنی؟ گفت: قرار است به جای این کار ۳۰ متقاضی خلبانی جذب کنیم و از هر کدام از آنها بابت پر کردن ساعات پروازی مورد نیازشان، مبالغی بگیریم که مجموع این مبالغ معادل ۳۰ درصد هزینه خرید این دو فروند است که به عنوان پیش قسط اول به ایرلاین قزاقستانی می‌دهیم!

وی با تأکید بر این که حقوق خلبانان با این تعهدنامه فراموش شده، گفت: پیگیری چنین اقداماتی را باید تشکل های صنفی انجام دهند اما جالب اینجاست که اتحادیه خلبانان به عنوان نهاد صنفی حامی حقوق خلبانان را مدیران ایرلاین ها مدیریت می کنند یعنی کسانی که مدیرعامل یا معاونان عملیات پروازی ایرلاین ها هستند، در رأس اتحادیه خلبانان قرار دارند! افرادی که به اسم تشکل صنفی، در منطقه ۲۲ زمین گرفتند ومیان خود تقسیم کردند؛ یا سهمیه حج و خودرو گرفتند.

این خلبان قدیمی اظهار داشت: اگر این اقدام مدیران ایرلاین ها به گوش سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) برسد، بی تردید عکس العمل نشان خواهد داد. به نظر من باید دیوان عدالت اداری، اتاق اصناف، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های ناظر بر فعالیت تشکل های صنفی به این موضوع ورود کرده و تعهدنامه را ابطال کنند.

وی با اشاره به منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور و نقض آن از سوی ایرلاین ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر فردی می خواهد خلبان شود باید نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان به مؤسسات آموزشی مختلف و ایرلاین ها بپردازد تا در این شغل مشغول به کار شود؛ افراد زیادی را می شناسم که منزل مسکونی خود را به خاطر خلبان شدن فرزندشان فروخته اند اما در نهایت ایرلاینی که مبالغ هنگفتی از این فرد گرفت، او را جذب نکرد که منجر به بروز برخی بیماری های اعصاب و روان در این فرد شد.

این مدرس خلبانی ادامه داد: از سوی دیگرایرلاین هایی هم که اقدام به جذب نیروی عملیات پرواز (خلبان) تازه کار می کنند، در قراردادهای آنها بندهایی می گنجانند تا از پرداخت حقوق و مزایا و سنوات خودداری کنند. این اقدامات به نوعی سوءاستفاده از قانون کار است.

انتهای پیام /

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «اشتغال و بیکاری»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

  • 8 راهکار بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات بازار ارز

    8 راهکار بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات بازار ارز

    علی رغم نگرانی های ایجاد شده درباره وضعیت بازار ارز در ماه های اخیر و تشدید این نگرانی‌ها با توجه به خروج آمریکا از برجام، بانک مرکزی ابزارهای موثری برای مدیریت نوسانات این بازار از طریق اصلاح زیرساخت‌ها و روش‌های انتقال پول دارد.

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها

  • واسطه گران و دلالان از چرخه بازار گوشت خارج می شوند

    صادرات دام زنده همچنان ممنوع

    معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از ادامه توقف صادرات دام زنده تا اطلاع بعدی برای تنظیم بازار گوشت قرمز خبر داد.

  • سرمایه‌های سرگردان چرا به صنعت نمی‌روند؟

    سرمایه‌های سرگردان چرا به صنعت نمی‌روند؟

    کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته علاوه‌ بر التهاباتی که در بازار ارز و طلا به وجود آورد، یک خلأ مهم در اقتصاد کشور را هم هشدار داد و آن عدم وجود زیرساخت‌های صنعتی موثر برای جذب سرمایه‌های خارج شده از بانک‌ها بود؛ صنعتی که می‌تواند محقق‌کننده کلیدواژه‌های تولید، ارزش افزوده و اشتغال مولد باشد.

  • مجوز واردات تخم مرغ از ترکیه دوباره صادر شد.

    واردات تخم مرغ از سرگرفته شد

    مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد: برای تنظیم بازار، مجوز واردات تخم مرغ از ترکیه دوباره صادر شد.

  • رشد قیمت سهم‌های فلزی، افت نفتی‌ها

    نبض بورس تهران

    بازیگران بورس تهران امروز شاهد افت قیمت سهام های گروه نفت بودند این در حالی بود که عمده سهم‌ها در گروه فلزات اساسی با افزایش قیمت رو به رو شد.

  • برداشت 40 هزار تن چای از باغات شمال

    برداشت 40 هزار تن چای از باغات شمال

    چای ایرانی که به صورت عمده از باغ های شمال کشور بویژه استان گیلان به دست می آید، محصولی طبیعی که در راستای حمایت از کالای ایرانی، نخستین بار در کشور، در بورس کالای منطقه آزاد انزلی عرضه می شود.

  • دولت برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد

    هشدار به نانوایی های آزادپز

    معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به ثبات قیمت گندم در سالجاری، دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی های آزاد پز ندارد.

  • شرایط صادرات محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد

    شرایط صادرات محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد

    سازمان دامپزشکی کشور شرایط صادرات محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی را اعلام کرد.

  •  راه اندازی زنجیره ماشین های کشاورزی در مزرعه سبزیجات برگی و گیاهان دارویی

    مکانیزه شدن مراحل کاشت، داشت و برداشت سبزیجات و گیاهان دارویی

    نخستین بار در کشور، مجموعه کامل ماشین های خاک ورزی و تهیه بستر، نشاکار، ریزدانه کار و برداشت ویژه انواع سبزیجات و گیاهان داروئی برگی در مزرعه ۷ هکتاری در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در قالب یک زنجیره کامل راه اندازی شد.

  • صندوق‌های جسورانه روشی خلاق برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان

    صندوق‌های جسورانه روشی خلاق برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان

    ستاری با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، گفت: باید قبول کنیم که خودمان سبب شده‌ایم که خارجی‌ها در کشور بیایند و فعالیت کنند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امروز در مرحله بسیار خوبی قرار دارند اما با همین فرهنگ نادرست و انگ زدن به آنها اجازه نمی‌دهیم که این شرکت‌ها رشد کنند.

  • ایران سومین تولیدکننده گردو در جهان

    ایران سومین تولیدکننده گردو در جهان

    مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: با اصلاح و نوسازی باغات گردو، میانگین عملکرد این محصول به میانگین جهانی نزدیک می شود.

  • صنعت نفت ایران 110 ساله شد.

    داستان پیدایش نفت در ایران

    ۱۱۰ سال از زمانی که نخستین بار نفت ایران در عمق ۳۶۰ متری سطح زمین از چاه شماره یک مسجد سلیمان در منطقه نفتون فوران کرد، گذشت.

  • بودجه یک میلیارد دلاری بیماری‌های دخانی

    بودجه یک میلیارد دلاری بیماری‌های دخانی

    سالانه یک میلیارد دلار از بودجه کشور برای درمان بیماری‌ها و پیامد‌های ناشی از مصرف دخانیات صرف می‌شود.

  • یزد، قطب حمل و نقل ریلی کشور

    یزد، قطب حمل و نقل ریلی کشور

    مدیرکل راه آهن استان یزدگفت: ۴۰ درصد حمل و نقل ریلی کشور در استان یزد انجام می‌شود.

  • نصب نخستین سکوی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

    نصب نخستین سکوی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

    با بهره برداری از سکوی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازشیرین به توان تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

  • ۴ دلیل گرانی مسکن از زبان رئیس اتحادیه املاک

    ۴ دلیل گرانی مسکن از زبان رئیس اتحادیه املاک

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: ۴ مولفه ارز، سکه، طلا و بورس در قیمت مسکن تاثیرگذار است و تنها نیازمندان واقعی اقدام به خرید کنند.

  • افزایش ۲۰درصدی حداقل حقوق کارمندان دولت نهایی شد + سند

    افزایش ۲۰درصدی حداقل حقوق کارمندان دولت نهایی شد + سند

    شورای نگهبان استفساریه مجلس شورای اسلامی در خصوص جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۷ را مغایر قانون اساسی تشخیص نداد و به این ترتیب افزایش ۲۰درصدی حقوق حداقلی‌بگیران در دولت اعمال خواهد شد.

  • توسعه گلخانه ها مرهم تنش های آبی کشاورزی

    توسعه گلخانه ها مرهم تنش های آبی کشاورزی

    خشکسالی چندین ساله، کاهش بارندگی و درپی آن خشک شدن قنات ها، چشمه ها و کاهش منابع آب زیرزمینی چالش هایی در بخش کشاورزی خراسان شمالی ایجاد کرده که به گفته کارشناسان توسعه گلخانه ها مرهمی برای تنش های آبی کشاورزی استان خواهد بود.

  • 1050 میلیارد ریال تسهیلات برای هتل سازی در بوشهر جذب شد

    1050 میلیارد ریال تسهیلات برای هتل سازی در بوشهر جذب شد

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: به منظور توسعه مراکز اقامتی و زیر ساخت های گردشگری از سال گذشته تاکنون یکهزار و 50 میلیارد ریال از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تاسیس هتل در این استان جذب شده است.

  • حذف یکی از خوان‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان

    حذف یکی از خوان‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان

    معافیت واحدهای تولیدی از پرداخت چهار درصد علی‌الحساب واردات قطعی هرچند گامی امیدوارکننده در راستای رونق واحدهای تولیدی است، اما به طور حتم نقطه پایانی نیست و باید شاهد لحاظ سایر معافیت‌های مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد در کنار اخذ عوارض گمرکی باشیم.

  • سفر گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران افزایش یافت

    سفر گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران افزایش یافت

    سفر گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران در چهار ماه نخست سال جاری میلادی ،در مقایسه با مدت زمان مشابه سال پیش 11.6 درصد افزایش یافته است .

  • صنایع دستی در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود

    صنایع دستی در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود

    سرپرست معاونت صنایع دستی کشور می گوید: مذاکره با مدیران فروشگاه های زنجیره ای شهروند، رفاه و هایپر استار برای عرضه صنایع دستی در سال «حمایت از کالای ایرانی» در جریان است.

  • دو سال است دست به دامان وزارت راهیم!

    دو سال است دست به دامان وزارت راهیم!

    دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی معتقد است نرسیدن به خواسته‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی می‌تواند امکان ادامه حیات را از آنها بگیرد و شاید دیر رسیدن به تقاضاهای آنها رساندن نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب باشد.

  • برنج مازندران از بحران آب بی‌نصیب نماند

    برنج مازندران از بحران آب بی‌نصیب نماند

    مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: یکی از راه کارهای اساسی برای رفع بحران آب در اراضی کشاورزی نوبت بندی است.

  • واردات دانه روغنی آفتابگردان ممنوع شد +سند

    واردات دانه روغنی آفتابگردان ممنوع شد +سند

    وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور بخش نامه‌ای واردات دانه روغنی آفتابگردان را ممنوع اعلام کرد.

  • عناوین نخست روزنامه های اقتصادی شنبه 5خرداد97

    عناوین نخست روزنامه های اقتصادی شنبه 5خرداد97

    روزنامه های اقتصادی شنبه 5 خرداد به مسائلی همچون قرارداد 85 میلیون دلاری هند در چابهار، واکنش صندوق جهانی پول به تحریم سیف، احتمال رونق دوباره چهارراه استانبول و انتظار ایران تا ارائه بسته اقتصادی اروپا در 10 خرداد پرداختند.

  • نرخ بلیت پروازهای داخلی اوج گرفت/ قیمت نجومی پرواز تهران - مشهد

    نرخ بلیت پروازهای داخلی اوج گرفت/ قیمت نجومی پرواز تهران - مشهد

    با نزدیک‌شدن به تعطیلات چندروزه، نرخ بلیت پروازهای داخلی در حال اوج‌گیری است. قیمت پرواز تهران ــ‌بوشهر از مرز نیم‌میلیون تومان عبور کرده و بلیت پرواز تهران ــ‌کیش نیز ۶۱۵هزار تومان فروخته می‌شود.

  • دلیل مخالفت با تعیین سقف ۳ سال در قراردادهای موقت

    دلیل مخالفت با تعیین سقف ۳ سال در قراردادهای موقت

    رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید نگرانی کارفرمایان درباره‌ی تعیین سقف سه ساله برای قراردادهای موقت بی‌مورد است، چون بحث بر سر کارهای غیرمستمر است، وقتی زمان کاری از سه سال فراتر می‌رود منطقی آن است که تا زمان استمرار با کارگر قرارداد دائمی بسته شود و وقتی کار پایان می‌یابد دیگر ارتباطی میان کارگر و کارفرما برقرار نیست.

  • اعلام فهرست کالاهای صادراتی مشمول دستورالعمل جدید ارزی

    اعلام فهرست کالاهای صادراتی مشمول دستورالعمل جدید ارزی

    به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، فهرست اقلام صادراتی که امکان فروش ارز خارج از سامانه نیما برای آنها وجود ندارد هفته آینده اعلام می‌شود.

  • پایان برداشت بهاره برگ سبز چای تا پایان هفته

    پایان برداشت بهاره برگ سبز چای تا پایان هفته

    برداشت بهاره برگ سبز چای از باغ‌های شمال کشور تا پایان هفته آینده ادامه دارد.

  • اعلام علت فروخته نشدن ارز به مسافران

    اعلام علت فروخته نشدن ارز به مسافران

    ارز مسافرتی یکی از مواردی است که بانک مرکزی خود را متعهد به تامین آن می داند و بر این اساس به ازای هر سفر خارجی هموطنان در سال بین 500 تا هزار یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر پرداخت می شود.