پراید در کنار پیکان آرام گرفت / کوئید جایگزین پراید می شود + مشخصات خودرو + عکس

  • سه شنبه 22 اسفند 1396 13:39
  • شناسه 15810
پراید در کنار پیکان آرام گرفت / کوئید جایگزین پراید می شود + مشخصات خودرو + عکس

​​​​​​​ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: خودروی کوئید از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه با قیمتی در محدوده 30 میلیون تومان در آینده نزدیک جایگزین خودروی پراید در بازار خواهد شد.

مدیرعامل سایپا: کوئید جایگزین پراید می شود

 مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: خودروی کوئید از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه با قیمتی در محدوده 30 میلیون تومان در آینده نزدیک جایگزین خودروی پراید در بازار خواهد شد.

به گزارش شبکه ایران کالا و به نقل از ایرنا، «محسن جهرودی» افزود: با وجود تقاضای بالا برای خودروی پراید در سطح جامعه، در برنامه ها و استراتژی های کلان گروه سایپا، به دنبال جایگزین برای آن هستیم.
وی از انجام توافق هایی با گروه خودروسازی رنو برای تولید خودروی کوئید به عنوان جانشین پراید خبر داد و گفت: این خودرو در محدوده قیمتی 30 میلیون تومان و حتی کمتر به مشتریان عرضه خواهد شد.
جهرودی یادآور شد: پراید خودرویی است که از عمر تولید آن سالهای زیادی گذشته و پیر شده، به طوری که در سال 88 بیش از 89 درصد تولیدات سایپا پراید بود که امروز به کمتر از 25 درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به خودروی سی 3 (c3) به عنوان نخستین خودروی کشور که قادر به پاس کردن استانداردهای 85 گانه خودرویی شده است، گفت: این خودرو که به صورت مشترک بین سایپا و گروه سیتروئن در سایت سایپا سیتروئن تولید می‌شود، تیرماه سال آتی وارد بازار خواهد شد.

********* مشخصات و پیشینه خودروی کوئید

 

محصول جدیدی از رنو به نام کوئید (Kwid)، نزدیک به ۲ سال است که در کارخانه‌ی این برند مطرح جهان، در هندوستان تولید می‌شود و با آستانه قیمتی در حدود ۳۰۰ هزار روپیه ( معادل ۴.۵ هزار دلار) فروخته می‌شود. برخلاف بعضی محصولات رنو در ایران که توسط داچیای رومانی طراحی و تولید می‌شوند، کوئید در مرکز طراحی رنوی فرانسه با هدف تولید و فروش در هندوستان عرضه و در کارخانه‌ی رنو-ایندیا تولید می‌شود. رنو-ایندیا از سال ۲۰۰۸ در هندوستان، تولیدکننده‌ی انواع خودروهای رنو بوده است که امروزه علاوه بر کوئید، مدل‌های داستر، اسکالا و فلوئنس را نیز شامل می‌شود. فراموش نکنیم، رنو تنها شرکتی در دنیا نیست که انحصارا مخصوص کارخانه‌ی خود در هندوستان و بازار ۱.۳ میلیارد نفری آن، خودرو طراحی می‌کند؛ مدل‌های ایون (EON) از هیوندای کره، فیگو از فورد آمریکا، گو (Go) از داتسون و کلریو (Celerio) از سوزوکی ژاپن؛ خودروهایی ارزان و مخصوص این کشور هستند که در هندوستان تولید می‌شوند.

طراحی ظاهری و فضای داخلی

هرچند خودروهایی مثل تاتا نانو، فورد فیگو و سوزوکی کلریو که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم؛ هاچ‌بک‌هایی جمع‌و‌جور در کلاس دوو ماتیز‌های قدیم هستند؛ کوئید با اتاقی جادارتر و بزرگ‌تر، در کلاس کراس‌اوورهای کوچک و کامپکت (Entry-level crossover) قرار می‌گیرد. ابعاد این خودرو عبارتند از طول ۳.۶۸ متر، عرض ۱.۵۸ متر و ارتفاع ۱.۴۷متر که کف آن ۱۸ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد و فاصله محورهای جلو و عقب ۲.۲۴ متر است.

در سال ۲۰۱۴، طرح مفهومی کوئید توسط رنو معرفی شد که بسیار زیبا و جذاب به نظر می‌رسید. این مدل‌ وقتی سال بعد برای تولید انبوه رونمایی شد، در ابتدا هواداران این برند را ناامید کرد، چرا که آن‌ها در انتظار یک کراس‌اوور اسپرت شبیه رنو کپچر بودند، اما کوئید نهایی قرار شد یک مدل ارزان قیمت، جمع‌وجور و البته با پیشرانه‌ای نه‌چندان قدرتمند باشد. در مجموع وقتی رنو قیمت نهایی کوئید را به اطلاع رسانه‌ها رساند، تعداد منتقدین آن کاهش چشمگیری پیدا کرد، چراکه حداقل ظاهر کوئید فراتر از قیمت چند هزار دلاری‌ آن بود.

در نمای روبرو، کوئید اصلا خودروی ناخوشایندی نیست و با چراغ‌هایی درشت و چند تکه طراحی شده است که چهره‌ای مدرن به آن می‌دهد. جلوپنجره و فضای خالی میان سپر، حالتی لانه زنبوری دارند که به جای شش ضلعی، سوراخ‌هایی مستطیل شکل دارد و از جنس پلاستیک و به رنگ سیاه‌ ساخته شده است. درحالی‌که مانند رنو L۹۰، مدل‌های بالاتر کوئید هم جلوپنجره فلزی و براق خواهند داشت. چراغ‌های مه‌شکن داخل سپرها قرار دارند و علاوه بر کارایی مناسب، نقش زیادی در افزایش ظاهر اسپرت کوئید دارند. کاپوت جلو با سادگی طراحی نشده و دارای خطوطی حجم دهنده است، در حالی‌که سپر جلو هم با حالتی خاص مخصوصا در قسمت چراغ‌ها، به خوبی حجم گرفته و حالتی سه بعدی برای نمای روبه‌روی این خودرو فراهم می‌کند.

طراحی جانبی کوئید، بیش از هر چیز تحت تأثیر اقلام پلاستیکی سیاه‌رنگ آن است که در دستگیره‌ی درها، قاب پنجره‌ها، آینه‌ی بغل و حتی داخل درها دیده می‌شود. این پلاستیک، داخل گلگیرها هم حضور دارد و از سپر جلو تا سپر عقب، تمام این نما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خط حجم‌دهنده‌ی خاصی در این بخش دیده نمی‌شود و فقط گلگیر جلو، کمی از بدنه بیرون زده است تا به زیبایی نمای روبروی کوئید کمک کند، در حالی‌که نمای جانبی با وجود فرم خوب پنجره‌ها و شیب ملایم سقف، در کل بسیار ساده و معمولی است.