وقتی قیمت تمام خودرو ها به بالای 45 میلیون تومان پر می کشند / شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد

  • سه شنبه 22 خرداد 1397 18:29
  • شناسه 28969
وقتی قیمت تمام خودرو ها به بالای 45 میلیون تومان پر می کشند / شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد

رئیس شورای رقابت گفت: این شورا مجوز افزایش قیمت خودرو برای خودروهای مشمول قیمت‌گذاری را صادر کرد.

 

خبرگزاری فارس: شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد

به گزارش سایت شبکه ایران کالا به نقل از فارس،رضا شیوا رئیس شورای رقابت  در مورد دستورالعمل تنظیم قیمت برای خودرو در سال 97 گفت: این شورا دستورالعمل تنظیم قیمت برای سال جاری را تایید کرد و براساس محاسبات مرکز ملی رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت‌گذاری هستند اعلام شد البته سوم اردیبهشت امسال شیوا اعلام کرده بود ما قیمت را بالا نبرده ایم و مردم در صورت مشاهده شکایت کنند و ما رسیدگی می کنیم.

رئیس شورای رقابت افزود: براین اساس به طور متوسط برای خودروهای مشمول قیمت گذاری  ساخت شرکت سایپا به طور متوسط افزایش 7.01 درصدی و برای خودروهای ساخت ایران خودرو که مشمول قیمت‌گذاری هستند افزایش 7.18 درصدی تعیین شد. 

وی افزود: همچنین به طور متوسط افزایش 5.62 درصدی در بخش خودروهای مدیران خودرو مورد تایید شورای رقابت قرار گرفت. 

شیوا اظهار داشت: از ابتدای تیرماه سال جاری خودروسازان مجاز هستند تا حداکثر براساس میزان‌های اعلام شده قیمت تولیدات خود را افزایش دهند. 

============= سوم اردیبهشت 97

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت­ با اشاره به بررسی دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو تا خرداد گفت: هنوز مجوزی درباره افزایش قیمت خودرو صادر نشده است.

شورای رقابت مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده است
رئیس شورا و مرکز ملی رقابت­ با اشاره به بررسی دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو تا خرداد گفت: هنوز مجوزی درباره افزایش قیمت خودرو صادر نشده است.
به گزارش شبکه ایران کالا ، رضا شیوا  گفت: تنها خودروهای داخلی زیر 45 میلیون تومان مشمول قیمت گذاری این شورا است و بر اساس دستورالعمل تنظیم قیمت، خودروسازان موظف به رعایت آن هستند.
او گفت: سالانه با بررسی 3 شاخص کیفیت، بهره وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می کنیم، در خرداد، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می کنیم.
رئیس شورا و مرکز ملی رقابت در پاسخ به موضوع گرانی برخی خودروهای داخلی در حاشیه بازار گفت: جزو توافقات ما با خودرو سازان است که حاشیه بازار نباید افزایشی داشته باشد و در صورت مشاهد جریمه خواهند شد.
او با تاکید بر باز بودن سایت ثبت نام و پاسخ خودرو سازان به تقاضای بازار تاکید کرد: بازار را رصد می کنیم تا در صورت تخلف پیگیری کنیم اما در حال حاضر شکایتی به دست شورا نرسیده است اما به محض دریافت شکایت رسیدگی می کنیم.


وی ، مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی در خصوص تکلیف این شورا برای تاسیس و تدوین اساسنامه نهادهای تنظیم گر (رگولاتور) را گامی مهم در رفع انحصار و کوچک شدن دولت دانست.

رضا شیوا  گفت:تصمیم دیروز نمایندگان مجلس در خصوص مکلف کردن این شورا به تاسیس و تدوین اساسنامه نهادهای تنظیم گر در خصوص کالاهای انحصاری نقطه عطفی در مصوبات اقتصادی مجلس است که با تفویض اختیارات شورای رقابت به تنظیم گرها علاوه بر تخصصی شدن اخذ تصمیمات تخصصی گامی بزرگ در جهت کوچکسازی دولت محسوب خواهد شد.
او با اشاره به نقش اساسی و سابقه 50 ساله نهادهای تنظیم گر در اقتصاد اکثر کشورهای توسعه یافته افزود: قدیمی ترین نهاد تنظیم گر را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم و اخیرا در برخی وزارتخانه ها فعالیت هایی شاهد بودیم اما با توجه به دولتی بودن آنها، این کار به نوعی قانونی نیست.
رئیس شورای رقابت افزود: تنظیم گرها طبق قانون باید مستقل و متشکل از اعضای خبره و متخصص باشند و با رصد بازار در بازارهای انحصاری، ورود رقبا را تسهیل کنند.
او ادامه داد: در ماده 59 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی، موضوع تنظیم گرها آمده بود و شورای رقابت از دو سال گذشته موضوع برق را با هماهنگی وزیر وقت نیرو به کمیسیون های مربوطه ارجاع داد اما در نهایت بدون اعلام دلیل از سوی دولت رد شد.
شیوا گفت: پس از عدم اقبال دولت به این موضوع، با نمایندگان مجلس وارد گفتگو شدیم که خوشبختانه با رای خوب نمایندگان حالا دولت مکلف است 3 ماه پس از دریافت اساسنامه آن را به مجلس ارسال کند تا در خانه ملت نهایی شود.
او آب، برق، گاز، نفت، پتروشیمی و صنایع وابسته و راه آهن را عمده ترین بازارهای انحصاری برشمرد که نیازمند حضور تنظیم گر است و تاکید کرد: تشخیص بازارهای انحصاری طبق قانون با شورای رقابت است. 
رئیس مرکز رقابت درخصوص تصمیمات تنظیمگرها نیز گفت: تصمیمات نباید مغایر با شورای رقابت باشد و لازم الاجرا است و بدلیل حضور قاضی در بین اعضا، در صورت عدم تمکین ابزارهای تنبیهی مثل جریمه هم وجود دارد.
او گفت: در بازار خودرو به نهاد تنظیم گر نیازی وجود ندارد چون بخش اعظم بازار بدلیل وجود واردات از سوی شرکتهای مختلف به استثنای خودروهای زیر 45 میلیون تومان رقابتی است.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «تولید»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

  • آقای وزیر، وضع اقتصاد را خوب می داند

    آقای وزیر، وضع اقتصاد را خوب می داند

    مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، در یادداشتی آورده است: " هر روز با تعداد زیادی پرسش از سوی روزنامه نگاران، فعالان بخش خصوصی، مردم عادی و حتی برخی کارشناسان مواجه‌ام: آیا وضع اقتصاد ما خوب است؟ از آن مهم تر اینکه باید به این تفکر سرنوشت ساز هم پاسخ بدهم که آیا در ایران می‌توان کارآفرینی کرد یا نه؟

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها