تبلیغات رسانه ملی همگام با شعار اقتصاد مقاومتی ،تولید / اشتغال

  • دوشنبه 23 بهمن 1396 17:58
  • شناسه 14858
تبلیغات رسانه ملی همگام با شعار اقتصاد مقاومتی ،تولید / اشتغال

ارزیابی آگهی های پخش شده در شبکه یک سیما نشان از حرکت رسانه ملی و عمل به شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی ،تولید / اشتغال حکایت دارد.

پس از بررسی و ارزیابی های صورت گرفته در خصوص آگهی های پخش شده در شبکه یک سیما در شش ماهه ابتدایی سال 96 مشخص شد ، از مجموع 533 نوع آگهی پخش شده در این شبکه 427 آگهی یعنی حدود 89 درصد به کالا و خدمات ایرانی اختصاص یافته است.همچنین 37 آگهی یعنی حدود هفت درصد به کالا و خدمات خارجی و 24 آگهی یعنی 4 درصد به کالا و خدمات تحت لیسانس اختصاص یافته است.

به گزارش شبکه ایران ، در بررسی نام گذاری کالا ها و خدمات هم در این تبلیغات مشخص شد 78 درصد با نام ایرانی و حدود 22 درصد از  نام خارجی استفاده کرده اند.

نتایج بررسی طبقه کالا و خدمات هم نشان داد محصولات خوراکی با 21 درصد ، لوازم خانگی 17 درصدو بانکها و موسسات مالی 11 درصد از بیشترین فراوانی برخوردار بوده اند .ضمن اینکه اماکن گردشگری و محصولات خدمات فرهنگی هریک با 2 درصد و لوازم التحریر با یک درصد کمترین میزان را

داشته اند.

همچنین بررسی تولید کننده و طبقه محصول نشان داد در بین کالا و خدمات ایرانی بیشترین تبلیغ به بانک ها ، اپراتورها ، اماکن گردشگری ، فروشگاه ، محصولات فرهنگی و نرم افزارها اختصاص داشت.

در بین کالا و خدمات خارجی بیشترین تبلیغ به پوشاک ، لوازم بهداشتی و لوازم التحریر اختصاص داشت.همچنین در بین کالا ها و خدمات تحت لیسانس بیشترین تبلیغ به شوینده ها اختصاص داشت.

 نتایج این بررسی نشان داد حجم بالایی از گردش اقتصادی موجود در آگهی ها به کالا و خدمات ایرانی اختصاص یافته است .

تیزرهای تبلیغاتی پخش شده نیز از ارزشهای اثرگذار بر مخاطب برخوردار بوده است که در این میان میتوان به زیبایی  با 17 درصد ، رفاه با 14 درصد و سرگرمی با 12 درصد بیشترین فراوانی و مصرف گرایی و خوش شانسی هرکدام با یک درصد کمترین فراوانی را در میان ارزشهای ارایه شده برخوردار بوده اند.

بررسی سن مصرف کننده نهایی کالا و خدمات نیز نشان داد بزرگسالان با 46 درصد اصلی ترین مخاطب هدف آگهی ها بوده اند و گروه سنی نوجوانان با یک درصد کمترین میزان فراوانی را برخوردار بوده اند.

در پایان اینطور میتوان نتیجه گرفت که سهم قابل توجهی از آگهی ها به تبلیغ محصول و خدمات  داخلی با 89 درصدِ اختصاص یافته که با شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص مصرف کالاهای ایرانی مطابقت دارد هرچند که 7 درصدِ اختصاص یافته به تبلیغ محصول و خدمات خارجی و 4 درصد به محصولات تحت لیسانس نیز می بایست کاهش یابد و این رقم به صفر برسد.

در این میان جذابیت های موجود در ساختار آگهی های بازرگانی مانند کوتاهی پیام ، نمایش زندگی مرفه و بهره مندی مورد درخواست عموم مخاطبان ، موزیکال و شاد بودن اغلب آگهی ها ،نور و رنگ از جمله دلایلی است که آگهی های بازرگانی را به بهترین و پربیننده ترین برنامه های رسانه ملی تبدیل کرده است.

برخی تحلیل ها از تاثیر تبلیغ های یاد شده بر مصرف گرایی حکایت دارد که با توجه به قالب بودن حجم کالاهای ایرانی در این ارزیابی ، بیش از آنکه ازجهت تشدید مصرف گرایی ناپسند باشد باید به تاثیر و افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی توجه کرد . یادآور می شود کارشناسان همواره تاکید می کنند در شرایط اقتصادی کشور اطلاع رسانی و آگاهی مصرف کننده ارزشمندتر از تشویق به مصرف است که این امر شایسته است در مورد 7 درصد کالاهای خارجی تبلیغ شده رعایت شود.

 

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «خدمات»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

  •  9 یا 78 درصد؟ مسئله این است: نرخ تورم

    9 یا 78 درصد؟ مسئله این است: نرخ تورم

    در حالی ‌که نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، برای اردیبهشت ماه امسال 9.1 درصد اعلام شده است، اما بسیاری بر این باورند که نرخ تورم اعلامی از مراجع دولتی با واقعیات جامعه بسیار فاصله دارد. پروفسور استیو هانکه در آخرین مطلب خود پیرامون اقتصاد ایران با اشاره به این موضوع، آمار متفاوتی از نرخ تورم ارائه کرده است.

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها