قرارداد 30 میلیارد تومانی شرکت ملی حفاری ایران با صنعتگران خوزستانی

  • چهارشنبه 06 دی 1396 16:29
  • شناسه 13389
قرارداد 30 میلیارد تومانی شرکت ملی حفاری ایران با صنعتگران خوزستانی

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران گفت: شرکت ها و سازندگان قطعات صنعتی حاضر در نمایشگاه حفاری و فولاد اکثرا دانش بنیان و دارای علم روز و مباحث فنی هستند.

به گزارش شبکه ایران کالا به نقل از خبرگزاری برنا ، محمدرضا تاکایدی  قائم مقام شرکت ملی حفاری در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه حفاری و دومین نمایشگاه تخصصی متالورزژی، فولاد و صنایع وابسته در جمع رسانه ها گفت: فلسفه اولیه چنین نمایشگاه های تخصصی، به نمایش گذاشتن توانمندی ها و قابلیت های شرکت هاست تا مخاطبان، مجریان و سازندگان و شرکت های بزرگ ببینند، به طور کلی، حتی اگر یک درصد هم باشد نمایشگاه تاثیر خود را در بازار کار می گذارد.

تاکایدی گفت: نمایشگاه تخصصی حفاری از پانزده سال پیش شروع  به کار کرده و هر سال پس از بررسی، شرایط را بهتر از سال قبل شاهد هستیم واتفاق خوشایند نمایشگاه های امروز، دارا بودن چاشنی دانش بنیانی محصولات سازندگان، وارد کنندگان یا مجریان و کنسرسیوم هاست.

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: ممکن است کار تخصصی و فنی انجام شود اما چاشنی دانش بنیانی و فنی در آن کافی نباشد که در این صورت شاید تولید مورد نظر به دست نیاید اما  به مرور زمان سازندگان تجهیزات صنعتی به خصوص صنعت حفاری و نفت، دانش و تولید خود را تقویت کرده و دانش بنیان شده اند، به طور مثال در سال گذشته دو یا سه شرکت دانش بنیان در نمایشگاه حضور داشت اما امروز تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان ثبت شده اند و در نمایشگاه حضور دارند و خوشبختانه نیاز کار صنعت ما را هم تا حدودی برطرف کرده اند و پاسخ مورد نظر را دریافت کرده ایم.

تاکایدی عنوان کرد: اگر بخواهیم در دنیا رقابت کنیم باید علمی پیش برویم و تا زمانی که به معنای واقعی، محصولاتمان دانش بنیان نباشد نمی توانیم به رقابت بپردازیم، یک صنعت گر باید دانش و آگاهی خوبی داشته باشد تا بتواند به مرور روی تولید محصولش اثر بگذارد .

وی با تاکید بر حضور حداکثری شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های تخصصی گفت: امروز با تجهیزات جدیدی مواجه شدیم که کاملا به روز و هایتک بودند، بسیاری از تجهیزات بازسازی شده بود و و بسیاری هم به سمت ساخت تجهیزات با دانش بومی رفته بودند که با این شرکت ها و سازندگان در همین نمایشگاه آشنا شدیم و ارتباط بیشتری برقرار کردیم و این موارد نتیجه و بهره نمایشگاه های تخصصی است.

وی در پاسخ به این که آیا سازندگان و شرکت های داخلی ساخت مورد نیاز صنایع بزرگ را تولید می کنند و آیا حمایت می شوند، گفت: استراتژی شرکت ملی حفاری در خصوص ساخت و ایجاد دانش، از سال های پیش شروع شده و حمایت های لازم انجام شده، البته شاید به واسطه مسائل نقدینگی و ارزی، مشکلاتی وجود داشته باشد که قابل حل است اما مشکلات بزرگتری وجود دارد که نمی توانیم اقدام بهتری در این خصوص داتشه باشیم.

تاکایدی در مثالی عنوان کرد: حدود سه سال پیش، اقداماتی انجام شده و سعی بر این بوده که برای تقویت شرکت های تولید کننده و صنعتگران استان خوزستان در مناقصات شرکت ملی حفاری، شرکت ها و سازندگان داخلی به کار گرفته شوند، به همین جهت مناقصه ساخت قطعات را در خوزستان برگزار می کنیم که در حال حاضر هم بیش از 30 میلیارد تومان قرارداد با صنعتگران خوزستانی جهت ساخت تولید قطعات پر مصرف داریم.

وی با بیان این که برگزاری مناقصات داخلی، قدم اول شرکت ملی حفاری ایران است، البته روش کار و سیاست گذاری ها هم کمی تغییر کرده، به این دلیل که در گذشته درخواست یک قطعه نامعقولی به سازنده داده می شد و از سازنده  خرید می کردیم، سازندگان هم از خارج از استان و کشور وارد می کردند، شاید این حرف  هم مورد اعتراض برخی سازندگان قرار بگیرد که البته برایش پاسخ داریم اما این اقدام به این دلیل انجام می شد تا سازنده، قطعات مورد نیاز صنعت حفاری را زیر نظر متخصصان بسازد .

تاکایدی عنوان کرد: البته قطعات ساخته شده را به صورت مرحله ای تحویل می گرفتیم  نه این که خریداری کنیم و بعد از یک یا دو سال مصرف کنیم، امروز سیاست ها را به سمتی برده ایم که بین سازندگان به خصوص داخلی ها، رقابت ایجاد شود و کیفیت را افزایش دهیم .

تاکایدی همچنین گفت: یک شرکت در یکی از مناقصات ملی حفاری برنده شد، بعضی از قطعات را از قبل ساخته بود و بعضی قطعات را نساخته بود چون دانش فنی را نداشتیم، که در ادامه، تیم پژوهش ملی حفاری روی این موضوع کار کرد تا دانش فنی تیم خود را در کنار مشاور کامل کند، تا روی این دانش فنی و محصولات در حال ساخت بیشتر کار شود  و نقشه های ساخت را تکمیل کنیم .

تاکایدی با این توضیح که پژوهش های شرکت ملی حفاری دارای شناسنامه است، گفت: با سازندگان به صورت مجزا روی پژوهش ها و دانش فنی محصولات مورد نیاز همکاری کردیم تا هر سازنده بتواند چک لیستی که مد نظر شرکت ملی حفاری است را قبول کند، تولید جدید آن سازنده با ساخت قبلی اش بسیار متفاوت شده است و با کیفیت بهتری محصول خود را می سازد که در نتیجه تاثیرگذاری آن هم به شکلی بوده که امروز شاهد آن هستیم.

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: حمایت از سازندگان داخلی در آینده بیشتر می شود، البته شرکت ملی مناطق نفت خیز و شرکت گاز هم این حمایت ها را در برنامه خود قرار داده اند اما صنایع بزرگ هم از صنعتگران، انتظار تولید محصولات و کالاهای با دانش و کیفیت به روز و بالا را دارند.

وی با اشاره به تولید کشور کره و خرید محصولات تولید داخل آن کشور توسط مردم و در نهایت افزایش کیفیت آن،گفت: شرکت ملی حفاری ایران هم در حال حاضر اعلام کرده و آمادگی این را دارد و البته تا به امروز هم انجام داده که هزینه ساخت داخل را تا حدودی تقبل کند.

تاکایدی اضافه کرد: پایین بودن کیفیت اقلام ساخته شده و انتظارات بالای شرکت ملی حفاری، و حمایت های مداوم برای این بود که یک روز به این برسیم که سازنده داخلی بتواند جنس با کیفیت تولید کند و امروز در کنار سازندگان، تیم شرکت ملی حفاری روی دانش فنی به سازندگان کمک می کند تا سازندگان بتوانند با اطمینان خاطر به تولید بپردازند، اطمینان از این بابت که شرکت ملی حفاری و صنایع بزرگ، کالاهای تولیدی را خریداری کنند و سپس با پرداخت به موقع،  سازندگان را از نظر مالی تقویت کنیم تا اشتغالزایی را هم ایجاد کرده باشیم.

وی در خصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران و سازندگان تجهیزات صنعت نفت و حفاری گفت: متاسفانه پرداخت مطالباتشان در بازه زمانی مورد نظر انجام نمی شود و دلیل آن هم عدم پرداخت پول از سوی کارفرما که در اصل شرکت های دولتی هستند، بوده است.

 وی با بیان این که مشکل نقدینگی وجود دارد، گفت: وقتی دریافتی مان از کارفرما دیر انجام می شود به همان صورت دیر مطالبات تولیدکنندگان و سازندگان را پرداخت می کنیم، کارفرمایان که تمام شرکت های نفتی در ایران هستند،  مطالبات ما را به موقع پرداخت نمی کنند.

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران در پاسخ به این که آیا پیمانکاران در بازه زمانی مورد نظر صنایع و شرکت های بزرگ، قطعه یا محصول مورد نظر را می سازند؟ نیز گفت: در برخی مواقع این کار به خوبی انجام می شود و برخی مواقع هم این طور نبوده، البته تمام این مسائل را نباید به عهده سازنده بگذاریم، اگر تیم کارفرمایی قوی باشد، قطعا این تیم می تواند پیمانکار ضعیف را هم قوی کند، پیمانکار همکار ماست و ما باید به تقویت پیمانکاران و شرکا بخش های صنعتی بپردازیم.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «دانش بنیان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها