نگاهی به برنامه «صبح ایرانی»/ تلاش برای ایجاد انگیزه | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

نگاهی به برنامه «صبح ایرانی»/ تلاش برای ایجاد انگیزه

  • شنبه 16 مرداد 1400 11:24
  • شناسه 66079
نگاهی به برنامه «صبح ایرانی»/ تلاش برای ایجاد انگیزه

یک منتقد سینما و تلویزیون گفت: برنامه «صبح ایرانی» تلاش می کند با ارائه اخبار و اطلاعات روز و ایجاد امید و نشاط به تقویت اراده مخاطب برای کار و کوشش بیشتر دست می زند و سعی می کند به مثابه یک برنامه انگیزشی عمل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا به نقل از خبرگزاری فارس، سیدرضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون، درباره برنامه صبحگاهی «صبح ایرانی» نوشته است:

در میان برنامه های صبحگاهی شبکه های تلویزیونی که اغلب ساختار و فرم و محتوی شبیه به هم دارند و از یک الگوی کم و بیش مشترک پیروی می کنند، برنامه صبحگاهی شبکه ایران کالا با نام «صبح ایرانی» تلاش کرده متفاوت باشد و این تفاوت را هم با توجه به ماهیت و ماموریت شبکه به سمت تخصصی شدن پیش برده است.

گرچه این تخصصی بودن به معنای خشک و کلاس گونه نیست و اتفاقا تلاش کرده با توجه به خشک و زمخت بودن مباحث و مسائل اقتصادی و صنعتی، آنها را در بیانی شیرین و هم فهم و البته کاربردی ارائه دهد. با توجه به شرایط دشوار معیشتی در حال حاضر و اینکه اغلب مردم دغدغه های ذهنی فراوانی در حوزه اقتصاد و معیشت خانواده دارند این برنامه با رویکرد و گفتمانی که انتخاب کرده می تواند در همان ابتدای صبح که شهروندان برای رفتن به سر کار و کسب رزق و روزی آماده می شوند به آنها امید و نشاط بدهد. از مجموع آیتم های متنوع این برنامه و رویکردی که دارد می توان سه مولفه مهم را از حیث مفهومی برای آنها به مثابه کارکردها و اثربخشی برنامه صورت بندی کرد.«آگاهی»، «امید» و « اراده».

به عبارت دیگر برنامه صبح ایرانی تلاش می کند با ارائه اخبار و اطلاعات روز در حوزه اقتصاد و صنعت و ایجاد امید و نشاط به تقویت اراده مخاطب برای کار و کوشش بیشتر دست می زند و سعی می کند به مثابه یک برنامه انگیزشی عمل کند. این مسئله با توجه به شرایط کرونایی، تعطیلی و کساد بازار و تضعیف روحیه عمومی، شدت و حدت بیشتری هم پیدا کرده است مثلا آیتم موسیقی که با حضور خواننده اجرا می شود. «صبح ایرانی» یک برنامه زنده-ترکیبی صبحگاهی است که با ماموریت های تخصصی شبکه در زمینه اقتصاد و صنعت و تولید و بازار را با چاشنی شادی و طنز و نشاط آمیخته تا تلخی روزگار را تلطیف کند. اتفاقا یکی از جذاب ترین بخش های برنامه به همین قسمت مربوط می شود که با آیتم «خبر طنز» شناخته می شود.

ضمن اینکه با تکیه بر ماهیت ورویکرد شبکه دست به ساختارشکنی خلاقانه هم زده است. مثلا به جای ورزش صبحگاهی که یک آیتم ثابت و همیشگی در برنامه های صبحگاهی است، انجام حرکات اصلاحی در محیط کار و کارخانه و متناسب با کارگرانی که در آن خط تولید کار می کنند جایگزین کرده تا ورزش را هم در خدمت وضعیت کار و کارگران قرار داده و با محیط آنها مماس و کارساز کند. یا در آیتم«تغذیه و صبحانه» تلاش کرده با توجه به جیب و سفره کارگران، سفره های غذایی ویژه معرفی کند که هم مغزی باشد و هم به صرفه. به عبارت دیگر می توان گفت برنامه «صبح ایرانی» تلاش کرده بر اساس دو گزاره مخاطب شناسی و ماهیت شبکه ای ایران کالا به طراحی و تولید محتوای برنامه خود دست بزند تا متناسب با حال و قال مخاطبان خاص خود باشد.

گرچه این برنامه تخصصی است اما مخاطبان آن اختصاصی نیست و هر ایرانی می تواند مخاطب این برنامه بوده و از آن بهره ببرد. اتفاقا به دلیل پیوند نزدیک محتوا و رویکرد برنامه با اقتصاد و معیشت، این برنامه هم می تواند همدلی برانگیزتر باشد و هم کاربردی تر و تماشای آن، نشاط و امید و در نهایت حال بهتر برای شروع یک صبح دیگر باشد.

در واقع «صبح ایرانی» را می توان یک برنامه آموزشی و مهارت آموز صبحگاهی هم دانست. مصداقی دیگری از این مدعا آیتمی به اسم «خریدانه» است که شامل دو بخش می شود. ابتدا به شکل دوربین مخفی وارد یک فروشگاه و مغازه ای حضور پیدا می کند تا گزارشی واقعی از فرهنگ خرید و فروش را به شکل مستند روایت کند و در بخش دوم درباره شیوه های درست خرید و فروش را در ارتباط با همان مغازه آموزش می دهد و در واقع تلاش می کند با ارتقاء مهارت های معیشتی و کسب و کار دست به فرهنگ سازی در این زمینه بزند. همچنین در آیتم دیگری به نام «حال و هوای بازار» به سراغ بازار و اصناف مختلف می رود و قیمت های روز ارتباط با تولید و خدمات صنف ها را اطلاع رسانی کند.

یکی از آیتم های قابل تامل برنامه که می توان گفت بخشی از ساختار آن است سر زدن به یک کارخانه و گزارش دادن از آن است. ضمن اینکه مهمان هر روز نیز از همان کارخانه انتخاب شده و با او گپ و گفت صمیمانه صورت می گیرد. ضمن اینکه در آیتم «مشاغل» نیز به معرفی یک شغل پرداخته شده و درباره مزایا و معایب آن صحبت می شود.

اگرچه برنامه «صبح ایرانی» یک برنامه صبحگاهی شبکه ای تخصصی است اما موضوع آن محدود به قشر و صنف و طبقه خاصی نمی شود و اتفاقا محتوای و موضوعات آن بیشتر نسبت و نزدیگی را با زندگی روزمره مردم دارد. استفاده از اینفوگرافی در معرفی صنعت یا دابسمش که ساختار مسابقه ای دارد بر غنای آیتمی و تنوع محتوایی برنامه افزوده و در نهایت صبح ایرانی را به برنامه مفرح و آگاهی بخش تبدیل کرده است. برنامه ای که می توان صبح خود را با تماشای آن آغاز کرد.

انتهای پیام/

مطالب بیشتر از «اخبار برنامه ها»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • تیزر شرکت چای وحدت گرکرود

    پیشران

    تیزر شرکت چای وحدت گرکرود (16)

    چای سبز و خوش رنگ بعد از برداشت از مزارع در کوتاه ترین زمان ممکن و پس از بررسی کارشناسان و تایید کیفیت وارد کارخانه شده و اینجاست که عملیات فراوری چای در کارخانه چای وحدت آغاز می شود.برگ های سبز چای بعد از آنکه حدود 8 ساعت به خود باد سرد دیدند وارد محیطی با دمای 25 درجه می شوند و در این محیط بادهای گرم و سرد را باید تا مدت 5 ساعت تحمل کنند اینجاست که رفته رفته برگ ها تغییر رنگ داده و فرایند خشک شدن آغاز می شود. برگها بعد از تخمیر و اکسیداسیون دیگر خشک خشک خشک می شوند و مرحله تفکیک و جدا سازی آغاز می شود چای ها در این مرحله به گروه های ممتاز، قلم، شکسته یک، شکسته دو و باروتی تقسیم شده و بسته بندی می شوند و برای ذخیره سازی به انبار می رود.کارخانه چای وحدت از اولین کارخانه هایی بود که در سال 73 با ظرفیت تولید 30 تن چای خشک در منطقه گرکرود رانکوه راه اندازی شد که تا امروز توانسته به اهالی این منطقه خدمت رسانی کند و باری از روی دوش چای کاران این منطقه بردارد. کیفیت چای خشک در کارخانه چای وحدت به قدری بالا است که علاوه بر نیاز بازار داخل محصولات تولیدی به بازارهای جهانی نیز صادر می شود ، که از مقاصد صادراتی آن می توان به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و روسیه اشاره کرد.

  • تیزر شرکت سیم و کابل مازند طبرستان

    پیشران

    تیزر شرکت سیم و کابل مازند طبرستان (14)

    سیم و کابل مازند طبرستان با نام تجاری مسکات انواع سیم و کابل مسی و آلومینومی را به صورت صنعتی و غیر صنعتی تولید می کند.

  • تیزر شركت انديشه ایمنی خودرو

    پیشران

    تیزر شركت انديشه ایمنی خودرو (13)

    شركت انديشه در سال 1363 با نام قطعه سازی و قالب سازی انديشه به عنوان سازنده قالبهای پلاستيكی برای برخی ادوات كشاورزی ، لوازم خانگی و اتومبيل ، فعاليت خود را آغاز نمود. پس از 10 سال تجربه موفق در زمينه ساخت انواع قالبها ، پروژه توليد كمربند ايمنی خودرو در سال 1374 تحت مطالعه و بررسي قرار گرفته كه اين مطالعات حدود 3 سال به طول انجاميد . در طی اين مدت كارخانه با ادوات لازم جهت توليد ، مونتاژ و آزمايشات مربوط به كمربند ايمنی تجهيز گشت . طی مدت كوتاهی اولين نمونه ها طراحی و تحت مطالعات فنی و آزمايشات مختلف در آمدند . نتايج آزمايشات صورت گرفته رضايت بخش بود و متعاقباً در بهمن ماه سال 1376 شركت موفق به اخذ تائيديه های كيفی مورد نياز از خودرو سازان ايرانی گرديد . همزمان با توسعه كيفی محصولات شركت انديشه شروع به توسعه فضای كارخانه نمود

  • تیزر صنایع سنگ آرین

    پیشران

    تیزر صنایع سنگ آرین (11)

    صنایع سنگ آرین زیبایی بلند مدت را با محصولات ساخته شده از سنگهای مرمر، گرانیت، تراورتن و دیگر سنگ های تزیینی به خانه و محل کار شما عرضه می کند. صنایع سنگ آرین تنها تولید کننده ای است که قابلیت تولید تمامی طرح های سنگی مورد نظر مشتریان را دارا است که با مراجعه به گالری محصولات این شرکت می توانید به گستره توانایی این شرکت در فرآوری سنگ ساختمانی و تزئینی پی ببرید. صنایع سنگ آرین قطعا اولین مجموعه فراورش سنگ در داخل کشور نیست اما یکی از بهترین ها ست

  • تیزر شرکت دابو صنعت(فولاد رافع )

    پیشران

    تیزر شرکت دابو صنعت(فولاد رافع ) (10)

    هدف متخصصین و تلاشگران شرکت دابوصنعت تا سال 1400 تبدیل شدن به یک هلدینگ دانش بنیان در حوزه صنعت تاسیسات و انرژی کشور، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و به کمک متخصصان بومی است تا در راستای تحقق طرح‌های ملی مرتبط با بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی در راستای چشم‌انداز کشور، موقعیت رقابتی متمایزی را در صنعت تاسیسات گرمایشی و خدمات انرژی ایجاد نماید . امروزه محصولات دابو صنعت را می توان در حوزه های مختلف صنعت ایران از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه ، نیروگاه ها و بخش های مختلف دیگر مشاهده کرد که این مسئله نشان دهنده توانمند بودن این مجموعه در تامین نیازهای داخلی است.

آخرین خبرها