آیا زمستان خرده فروشی‌ها هم تمام می‌شود؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

آیا زمستان خرده فروشی‌ها هم تمام می‌شود؟

  • سه شنبه 26 اسفند 1399 13:19
  • شناسه 61387
 آیا زمستان خرده فروشی‌ها هم تمام می‌شود؟

عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد و جدیدترین گزارش طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) حاکی از این است که شامخ کل برای دومین ماه متوالی بالای ۵۰ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند که بر اساس جدیدترین گزارش، شاخص مدیران خرید (PMI) خرده‌فروشی بهمن ۱۳۹۹، عدد ۵۶.۷۳ را نشان می‌دهد که این عدد گواه بهبود وضعیت و رونق نسبی بخش خرده فروشی در بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به دی ماه است که عدد شامخ ۵۴ بود.  عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد.

در بهمن ماه، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرایند کار به ۵۷.۶۹ رسیده که بیشترین میزان شاخص ها در بین پنج مولفه اصلی شامخ بوده است. همچنین افزایش ۵.۰۶ درصدی شاخص میزان فعالیت‌های انجام شده و افزایش ۸.۸۱ درصدی شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان منجر به کاهش ۱۵.۲۵ درصدی موجودی محصول نهایی در انبار شده است. از طرف دیگر افزایش شاخص میزان فعالیت‌های انجام شده باعث شده میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی نیز افزایش یافته و نسبت به ماه قبل رشد ۲۸.۲۱ درصدی داشته باشد.

به نظر می‌رسد علت افزایش شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به دی ماه، می‌تواند ناشی از افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال باشد.

همچنین تحلیل اتاق اصناف این است که با توجه به گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ تورم، شاهد افزایش دو واحد درصدی نرخ تورم نقطه ای بهمن در مقایسه با ماه قبل هستیم که به تبع، شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز، افزایش ۶.۴۶ درصدی نسبت به ماه قبل پیدا کرده است.

البته اتاق اصناف با توجه به افزایش شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز در بهمن ماه، پیش بینی کرده فعالان اقتصادی برای ماه آینده افزایش قیمت محصولات تولید شده و فروش کمتری را تجربه خواهند کرد.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و همچنین برنامه‌ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می‌کند. در واقع شامخ (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می‌کند.  

این شاخص از طریق جمع‌آوری اطلاعات از مدیران مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می‌شود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می‌کنند.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «اقتصاد کلان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها