بررسی وضعیت تولید و واردات خودروهای سنگین | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

بررسی وضعیت تولید و واردات خودروهای سنگین

  • جمعه 24 دی 1400 00:24
  • شناسه 89040
بررسی وضعیت تولید و واردات خودروهای سنگین

آقایان فرید زاوه کارشناس خودرو، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهدی دل انگیزان راننده خودرو سنگین و حسین پارسی نژاد معاون مدیرعامل ایران خودرو دیزل در فروش و بازاریابی مشکلات خودروهای سنگین دست دوم ترخیص نشده از گمرک و رانندگان این خودرو ها را بررسی کردند.

آقای فرید زاوه کارشناس خودرو در برنامه چشم انداز گفت: حدود ۵ سال است که کشور کامیون هایی مطابق استاندارد یورو ۶ که خارج از مرزهای کشور خدمات پس از فروش ارائه دهند تولید نمی کند و کلیه محصولات موجود در کشور چینی و به شکل مونتاژ روانه بازار می شوند. در واقع کشور برای حفظ بازار خودروهای چینی، واردات را ممنوع کرده است.

ایشان ادامه داد: حدود ۴ سال است که بحث واردات خودروهای کارکرده مطرح شده اما این طرح اجرایی نشده است. در این طرح قرار بود خودروهای سنگین با حداقل کارکرد ۳ سال وارد کشور شده و جایگزین خودروهای اسقاط شود. هم اکنون قیمت یک خودروی سنگین صفر کیلومتر حدود ۷ میلیارد است در حالی که خودروهای سنگین با عمر کارکرد ۳ سال، با قیمت ۵ میلیارد در بازار فروخته می شوند. طرح واردات خودروهای سنگین کارکرده تبدیل به پروسه ای شده که برای واسطه گری های غیر مفید مطلوب است و برای راننده هیچ سودی ندارد‌ و فقط هزینه بسیار سنگینی برای تملک یک خودروی کارکرده را متحمل می شود.

زاوه گفت: متاسفانه کشورمان مجددا بازار ترانزیت را از دست دادیم. این بازار از بعد از انقلاب به دلیل توسعه صنایع خودروسازی داخلی بارها دچار چالش شد. ما به جایی رسیده ایم که برای حفظ اشتغال حدود ۲ هزار نفر و ۵۰ مدیر، حدود یک میلیون نفر فعال بازار حمل و نقل  را قربانی کردیم. این مشکل فقط در مورد کامیون ها نیست بلکه در مورد ماشین آلات معدنی و راهسازی مثل بولدوزر هم وجود دارد. در حالی که اولویت اول کشور درکنار صنایع پتروشیمی، توسعه معادن و صادرات مواد معادنی است هیچ توجهی به این حوزه نمی شود. صنایع سیمان و مواد معدنی نیازمند کامیون های خاص است. صاحبان جدید و قدیم این صنعت مجبورند کامیون های ۵۰ سال کارکرد را مجددا راه اندازی کنند  تا بتوانند چرخ صنعت را بچرخانند. اگر اولویت دولت با صادرات مواد معدنی است باید مشکلات اسف بار این بخش را مدیریت کند.

این کارشناس خودرو گفت: قیمت خودروهای سنگین چینی در بازار ایران حدود ۱۰۰ هزار دلار است و کامیونی با قیمت کمتر از دومیلیارد و ششصد میلیون تومان در کارخانه وجود ندارد. کامیون های نیمه اتوماتیک هم با قیمتی بین ۳ میلیارد و ششصد میلیون تومان تا ۴ میلیارد و صد میلیون تومان در بازار وجود دارد. این در حالی است که فقط باتری و لاستیک این خودروهای سنگین ایرانی است. در مورد سایر خودروهای سنگین مثل اتوبوس هم همینطور است. اگر افزایش قیمت قطعات یدکی و سایر هزینه ها ادامه پیدا کند به زودی رانندگان توانایی روشن کردن خودروهای خود را هم نخواهند داشت. در واقع حمل و نقل شرایط حیاتی کشور است. دولت با بی توجهی به این اولویت و مونتاژ خودروهای سنگین چینی چگونه قصد دارد آمار تولید را بالا ببرد. متاسفانه نهضت آمارگرایی هیچ سودی برای کشور ندارد و دولت نباید با جلوگیری از واردات قطعات یدکی خودروهای سنگین خارجی صنعت حمل و نقل را به گروگان بگیرد.

آقای سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی گفت: معاونت فنی جدید گمرک طی یک برنامه جدید تصمیم گرفته تا آخر سال جاری صادرات و واردات باید به گونه ای باشد که کالای تعیین تکلیف نشده برای اسفند ماه و شب عید باقی نمانده و قبل از این تاریخ ترخیص یا صادر شده باشد. امیدواریم این تصمیم با همکاری سایر سازمان ها و نهادهای مربوطه انجام شود تا این روند سرعت یافته و ترخیص و واردات طولانی نشود. روند صادرات و واردات در ۹ماه نخست امسال  با رشد همراه بود و رکورد یک دهه اخیر شکسته شد. 

وی ادامه داد: از سال ۹۸ تعدادی خودرو سنگین با حداکثر کارکرد ۳ سال وارد کشور شده اما این طرح با فراز و نشیب های زیادی در ترخیص روبرو شد. با هماهنگی های انجام شده از شهریور امسال روند ترخیص سرعت پیدا کرد و با ورود دستگاه قضایی به گمرک آن دسته از سازمان ها که دارای کم کاری در روند ترخیص بودند یا کندتر عمل می کردند هم فعالتر شدند. از ۸۸۰۰ دستگاه خودرو سنگین وارد شده، حدود ۴ هزار دستگاه ترخیص شده و ۴۸۰۰ دستگاه در نه گمرک کشور باقی مانده است. تعداد باقی مانده مشکلات متفاوتی دارند اما مهمترین آن مربوط به کد رهگیری است که قرار بوده بانک عامل تعیین شده از طرف بانک مرکزی پس از گرفتن چک و سفته آن را صادر کند. متاسفانه برخی شعب استان هایی مثل تهران و آدربایجان شرقی همکاری لازم را انجام ندادند. در برخی شهرها مثل تهران مشکل ضمانت هم وجود دارد در ضمن اختلاف بین رانندگان با شرکت های واردکننده باعث تشدید مشکلات این حوزه شده است. چون از نظر گمرک شرکت های واردکننده به عنوان صاحب خودرو ها تلقی می شوند و بالاگرفتن اختلافات و طولانی شدن پروسه تحویل خودرو با افزایش هزینه ها همراه است. بدیهی است که با چنین شرایط پیش آمده شرکت ها از پیگیری خودروها سر باز می زنند.

لطیفی اضافه کرد: شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش با درصد تعیین شده همکاری لازم را انجام می دهند و گواهی خودرو را صادر می کنند اما برخی شرکت ها مثل سایپا دیزل برای خودروها گواهی خودرو صادر نمی کنند و تا این گواهی صادر نشود بقیه مراحل انجام نمی شود. در ضمن پرداخت حقوق و عوارض هم برای رانندگان و شرکت های وارد کننده مطرح است. گمرک تلاش کرده در برخی استان ها مثل آذربایجان شرقی به همراه دادستانی در این روند ورود کرده تا مراحل تشریفات اداری سیر سریع تری داشته باشد و کامیون های واردشده متروکه نشوند.

آقای مهدی دل انگیزان یک راننده خودرو سنگین و مهمان امشب برنامه چشم انداز در گفتگو با این برنامه به مشکلات خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: خودروهای فرسوده مشکل تعداد زیادی از رانندگان است که قرار بود دولت به آن ها رسیدگی کند ولی متاسفانه هیچ اقدامی انجام نشده و رانندگان به دلیل افزایش سرسام آور هزینه ها مجبور هستند ماشین های خود را کنج پارکینگ ها رها کرده و روی ماشین شخص دیگری کار کنند‌. با گرانی قطعات، تولیدکنندگان از کیفیت قطعه کم کردند تا رانندگان توانایی خرید داشته باشند.

وی گفت: رانندگان مجبورند لاستیکی بخرند که تاریخ مصرف آن گذشته چون قیمت لاستیک نو خارجی در بازار حدود ۵۰ میلیون تومان است. طرح واردات خودروهای کارکرده برای رانندگان به جز دلال بازی سود دیگری نداشت و ۴ هزار خودرو ترخیص شده به دست راننده نرسیده است و کسانی که پول داشتند ماشین ها را خریداری کردند. خودروهای مونتاژی مثل فوتون را نمی توان تولید داخل محسوب کرد و ما خودروی سنگین داخلی نداریم. همین خودروهای ساخته شده هم آنچنان بی کیفیت هستند که فقط مشکلات خریداران آن ها را بیشتر می کنند.

آقای حسین پارسی نژاد معاون مدیرعامل ایران خودرو دیزل در فروش و بازاریابی در مورد خودروهای سنگین تولیدی در برنامه چشم انداز گفت: خودروسازان با واردات غیرکارشناسانه خودرو مخالف هستند. قبل از تحریم، خودروسازان مطرح اروپایی و قطعه سازان به طور مستقیم خودرو سنگین به کشور وارد می کردند و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه می دادند. طرح واردات خودروهای سنگین با حداقل کارکرد ۷۰۰ هزار کیلومتر که در گمرک هستند چالش پیش روی خودروسازان داخلی است. قبل از اعمال تحریم ها کشور در کنار واردات خودرو سنگین و سبک، تولید  داخلی هم داشت و از این خودروها استقبال می شد. متاسفانه طی سال های گذشته تصور کاذب رانندگان در مورد کیفیت خودروهای داخلی باعث کاهش استقبال از خرید آن ها شده است.

ایشان گفت: میزان تولید شرکت سایپا دیزل نسبت به قبل از تحریم ها ۵ برابر شده است. عمده محصولات تولیدی این شرکت کامیون های سنگین باری، کمپرسی و کشنده است و برنامه این شرکت برای سال آینده افزایش تولید خودروهای کشنده است. در ۹ ماه نخست سال، علی رغم عدم حمایت و با همین شرایط موجود، بیش از ۵۵۰۰ دستگاه کامیون با موتور یورو چهار تولید کردیم. طبق برنامه های سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت در نظر داریم خودروهایی با کیفیت یورو پنج تولید کنیم. اگر با همین برنامه و پر قدرت عمل کنیم حتی توانایی ساخت خودروهای سنگین با موتور یورو شش را هم خواهیم داشت. این برنامه طبق ابلاغ سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت امکان پذیر و عملی می شود.

 

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «گفتگوی روز»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها

  •  آسیب شناسی کاهش تولید تلویزیون کشور

     آسیب شناسی کاهش تولید تلویزیون کشور

    آقایان ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و حمید رضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با شبکه ایران کالا در خصوص کاهش تولید تلویزیون به بحث و تبادل نظر پرداختند.

  • برگزاری نمایشگاه فروش نوروزی در سراسر ایران 

    برگزاری نمایشگاه فروش نوروزی در سراسر ایران 

    دبیر کل اتاق اصناف در گفتگو با شبکه ایران کالا درباره فروش نوروزی گفت: این نمایشگاه معمولا برای شب عید فرصت مناسبی است که شور و نشاط برای خرید ایجاد می کند.

  • فناوری نوظهور متاورس در صنعت گردشگری پزشکی

    فناوری نوظهور متاورس در صنعت گردشگری پزشکی

    دکتر صدری کارشناس گردشگری سلامت در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت: آینده زندگی بشر ناگزیر است که وارد فضای مجازی و متاورس بشود.

  •  استاندارد خودروها

     استاندارد خودروها

     کریمی سنجری کارشناس خودرو گفت: آخرین استانداردهایی که در کشور الزام شد استاندارد 52 گانه و بعد 82 گانه بود که به خاطر تحریم خودور فعلا امکان پذیر نیست برخی از استانداردها بلاتکلیف مانده است.

  • مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

    مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

    سیستم مدیریت ارتباط با مشتری را می‌توان بعنوان فعالیت‌هایی در زمینه‌های مدیریت و تحلیل ارتباط مشتریان و داده‌ها برای رسیدن به اهدف بهبود روابط با مشتریان و حفظ این روابط و تقویت راه‌های فروش در آینده تعریف نمود. این سیستم به شما این کمک را می کند تا تمامی فعالیت‌های خود را در قسمت تجاری در تمام بخش‌ها کسب و کار خود و سازمان خود ارزیابی و ردیابی نمایید.

  • مشترکان کم مصرف علاوه بر برخورداری از یارانه برق مشوق هم دریافت می کنند

    مشترکان کم مصرف علاوه بر برخورداری از یارانه برق مشوق هم دریافت می کنند

    مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) گفت: تعرفه‌های جدید برق از اول بهمن اجرایی خواهد شد و براساس آن مشترکان کم مصرف علاوه بر برخورداری از یارانه‌های قبلی مبالغی هم به عنوان تشویق دریافت خواهند کرد.

  • توضیح شرکت بازرگانی دولتی درباره گندم های وارداتی

    توضیح شرکت بازرگانی دولتی درباره گندم های وارداتی

    شرکت بازرگانی دولتی بر سلامت محصوله های وارداتی از جمله گندم روسی تاکید و اعلام کرد که ۵.۵ میلیون تن گندم وارداتی در بنادر کشور تخلیه شده است.

  • کف قیمت بلیت هواپیما حذف شد

    کف قیمت بلیت هواپیما حذف شد

    سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ملغی شدن مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعیین کف نرخی بلیت هواپیما خبر داد و گفت: هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به تعیین کف نرخ و یا فروش با قیمت بالاتر از نرخ اعلام شده نیستد.

  • محمد کیهانی

    محمد کیهانی

    مهندس محمد کیهانی کارآفرین و خیر جوان که دستاوردهایش در عرصه قطعات بتنی در ایران موجب به‌وجودآمدن تحولاتی چشمگیر در این عرصه شده است. محمد کیهانی که اعتقاد دارد صنعت بتن ایران وارد عصر جدیدی در حوزه فعالیت حرفه‌ای خود شده، در صدد است تحول و اثرگذاری بنیادی‌اش را از طریق بخش تحقیقات منتج به توسعه کارآفرینی عملیاتی سازد.

  •  صفحه اول روزنامه های اقتصادی 28 دی

    صفحه اول روزنامه های اقتصادی 28 دی

    روزنامه های اقتصادی امروز به موضوعاتی همچون «دستور رئیس جمهوری مبنی بر دادن وام 100 میلیونی بدون ضامن»، «در دسترس قرار گرفتن رمز ارز ایرانی» و «افزایش قیمت نفت» پرداختند.

  • خودکفایی شرکت پورت لاین در تولید دوچرخه

    خودکفایی شرکت پورت لاین در تولید دوچرخه

    مدیر فروش شرکت دوچرخه سازی پورت لاین گفت: ۹۰ درصد قطعات دوچرخه را بومی سازی کرده ایم، از نظر طراحی محصولات تولید داخل چندان قابل قبول نبوده اما کیفیت بالایی نسبت به مشابه وارداتی دارد.

  • مثلث اقتصادی ایران، چین و روسیه

    مثلث اقتصادی ایران، چین و روسیه

    آقایان رجب صفروف رئیس شورای روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، روشن یکتا عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و امیر محمودزاده مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه در مورد افزایش سطح روابط تجاری ایران و روسیه و عضویت غیردائمی ایران در اتحادیه اوراسیا به گفتگو پرداختند.

  •  رونمایی از قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو تا پایان سال

    رونمایی از قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو تا پایان سال

    مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو با بیان این که داخلی سازی طراحی و تولید موتور سه استوانه با تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، صرفه جویی چند ده میلیون یورویی و استقلال در مالکیت محصول را محقق خواهد کرد، گفت: در توسعه این موتورها، بهترین و به‌روزترین موتورها و فن‌آوری‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است.

  • بانک ملت وام ۳۰ میلیون تومانی بدون ضامن می دهد

    بانک ملت وام ۳۰ میلیون تومانی بدون ضامن می دهد

    بانک ملت در طرح جدید فرابانک، وام ۳۰ میلیون تومانی بدون ضامن و با دریافت رتبه A از اعتبارسنجی پرداخت می‌کند.

  •  بررسی مشکلات کشاورزی و دامداری عشایری

     بررسی مشکلات کشاورزی و دامداری عشایری

    آقایان عباس پاپی‌زاده رئیس سازمان عشایر کشور و مجید موافق غدیری رئیس انجمن خوراک دام کشور دربرنامه نبض کشاورزی به بررسی مشکلات دامداران و عشایر پرداختند.

  •  شرکت کاسپین به جمع شرکت‌های دارای پروانه تولید نرم‌افزار پیوست

    شرکت کاسپین به جمع شرکت‌های دارای پروانه تولید نرم‌افزار پیوست

    شرکت تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری تولید نرم‌افزار شده و به جمع شرکت‌های دارای پروانه تولید نرم‌افزار پیوست.

  •  افزایش بیش از 800 درصدی سرمایه بانک رفاه کارگران ثبت شد

    افزایش بیش از 800 درصدی سرمایه بانک رفاه کارگران ثبت شد

    افزایش بیش از 800 درصدی سرمایه بانک رفاه کارگران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،به ثبت رسید.

  •  گام عملی کروز برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های دانشگاه تهران

    گام عملی کروز برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های دانشگاه تهران

    مجید نیلی رییس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: در حدود چهار سال است که با شرکت صنایع تولیدی کروز همکاری مشترک داریم و این نزدیکی موجب شده تا کروز با رویکرد سرمایه گذاری در دانشگاه تهران وارد میدان شود.

  •  آمادگی شرکت زمزم برای حضور در بازار ارمنستان و اورآسیا

    آمادگی شرکت زمزم برای حضور در بازار ارمنستان و اورآسیا

    مدیرعامل شرکت زمزم با اشاره به ظرفیت‌ و توانمندی‌های این مجموعه، از آمادگی برای حضور در بازار ارمنستان و بازارهای منطقه اورآسیا و حتی اتحادیه اروپا در قالب صادرات محصول نهایی و تولید فراسرزمینی با بهره مندی از کمک دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ارمنستان خبر داد.

  • بورس امروز 27 دی / حمایت شاخص کل از دست رفت

    بورس امروز 27 دی / حمایت شاخص کل از دست رفت

    در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس همانند روزهای گذشته منفی بود و بیش از 4 هزار واحد کاهش یافت و نقطه حمایتی یک میلیون و 322 هزار واحدی را از دست داد.

  • آغاز پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

    آغاز پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

    مدیرعامل بانک مسکن گفت: پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در استان زنجان آغاز شد.

  • هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران

    هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران

    هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران از فردا به مدت ۴ روز از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰ در محل مجتمع نمایشگاهی گفتگو برگزار خواهد شد.

  • پرداخت وام‌های زیر 100 میلیون تومان بدون ضامن

    پرداخت وام‌های زیر 100 میلیون تومان بدون ضامن

    سخنگوی دولت گفت: با دستور رئیس‌جمهور‌ نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر 100 میلیون تومان تغییر خواهد کرد تا مردم بتوانند تسهیلات خُرد را آسان دریافت کنند.

  • فهرست بدهکاران عمده بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود

    فهرست بدهکاران عمده بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود

    رئیس کل بانک مرکزی از دستورات رئیس‌جمهور درباره اصلاح رفتار نظام بانکی خبر داد.

  • نصب دستگاه های جدید هوشمند سوخت در پمپ بنزین ها

    نصب دستگاه های جدید هوشمند سوخت در پمپ بنزین ها

    رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت که دستگاه های کارتخوان هوشمند سوخت منصوبه در جایگاه ها مستهلک شده اند و تجهیزات جدید در راه است

  • هدفگذاری تولید روزانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز از میادین نفت مرکزی

    هدفگذاری تولید روزانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز از میادین نفت مرکزی

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به دنبال تامین و نصب جکت در میدان گازی فرزاد ب هستیم، گفت: تکمیل فاز 11 پارس جنوبی از اولویت‌های این شرکت است، در فاز 11 در مرحله حفاری چاه‌ها هستیم و بخشی از تولید گاز از این فاز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

  • مخبر مصوبه اصلاحی مربوط به فهرست گروه یک کالاهای وارداتی با نرخ ارز رسمی را ابلاغ کرد

    مخبر مصوبه اصلاحی مربوط به فهرست گروه یک کالاهای وارداتی با نرخ ارز رسمی را ابلاغ کرد

    معاون اول رییس‌جمهور، فهرست اصلاح شده گروه یک کالاهای وارداتی با نرخ ارز رسمی را به دستگاه‌های ذیربط ارائه کرد.

  • "رمز ریال" به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

    "رمز ریال" به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

    معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفت: رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال به صورت آزمایشی به‌زودی اجرا می‌شود.

  •  صفحه اول روزنامه های اقتصادی 27 دی

    صفحه اول روزنامه های اقتصادی 27 دی

    روزنامه های اقتصادی امروز به موضوعاتی همچون «تصمیم مجلس برای استیضاح وزیر کار»، «کلید خوردن استیضاح وزیر صمت» و «تاکید وزیر نفت بر افزایش درآمدهای نفتی» پرداختند.

  • آیا چین به تعهدات توافق ۲۵ ساله با ایران پای بند خواهد بود

    آیا چین به تعهدات توافق ۲۵ ساله با ایران پای بند خواهد بود

    آقایان پیمان مولوی اقتصاددان، رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و فدا حسین مالکی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در مورد تعهدات دوطرفه ایران و چین طی توافق ۲۵ ساله و پای بندی به این تعهدات گفتگو کردند.