چاپ و بسته بندی کالا حلقه گمشده در صادرات | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چاپ و بسته بندی کالا حلقه گمشده در صادرات

  • پنجشنبه 11 شهریور 1400 16:24
  • شناسه 66977
چاپ و بسته بندی کالا حلقه گمشده در صادرات

بهبود صادرات غیر نفتی، با توجه ویژه به صنعت چاپ و بسته‌بندی میسر می شود زیرا هیچ صنعتی نیست که بدون چاپ و بسته‌بندی بتواند صادرات داشته باشد.

یکی از مهمترین عناصر رونق کسب و کار در جهان به ویژه در کشورهای توسعه یافته، میزان موفقت آنها در استفاده از روش‌های استاندارد در بسته‌بندی محصولات و ارایه آنها در بازارهای جهانی است.

در سال‌های اخیر این مساله به یک عامل مهم در جهان تبدیل شده است به نحوی  که تاثیر بسیاری در میزان فروش و یا عدم فروش یک کالا ایفا می کند.

 به عبارت دیگر، هر قدر یک محصول از بسته‌بندی مناسب تری برخودار باشند مشتریان بیشتری را به خود جذب می کند و بالعکس.

به باور کارشناسان، صنعت بسته‌بندی نقش بسیار مهمی را در تحقق اهداف اقتصادی و تولیدی نیز بازی می کند.

بدون شک به منظور افزایش صادرات کالا و ارزآوری در کشور، باید نگاهی کاملا علمی به صنعت چاپ داشته باشیم تا بتوانیم در بازارهای جهانی گوی سبقت را از سایر رقبا برباییم.

این در حالیست که متاسفانه به رغم تلاش برای افزایش حضور در بازارهای جهانی، حوزه برندسازی صنعت چاپ در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و ضعف در این حوزه، و فروش فله ای برخی از کالاها سبب شده است برخی از کشورها محصولات ایرانی از جمله زعفران را به صورت فله خریداری و در نهایت با استفاده از برندهای شکیل و استاندار آن محصول را به نام خود تمام کنند.

کارشناسان می گویند اگر ایران بتواند در صنعت بسته‌بندی بر اساس نیازها و سلیقه‌های بازارهای هدف صادراتی،  طراحی داشته باشیم، ارزش‌افزوده و ارزآوری چند برابری خواهیم داشت و با توجه به ضعف اکثر کشورهای همسایه و منطقه در صنعت چاپ و بسته‌بندی، می‌توان قدرت نرم ایران را در منطقه افزایش داد.

به زعم کارشناسان این صنعت، بسته‌بندی بیش از هر موضوع دیگری برای یک صادرکننده موفق حائز اهمیت است.
بدون شک برای بسته‌بندی، اصول و قواعدی تنظیم شده که هر فروشنده به طور کلی و هر صادرکننده به طور خاص، جهت موفقیت خود بایستی،  آنها را مد نظر قرار دهد.

برای حضور در بازارهای جهانی که شمار فراوانی از تولیدکنندگان، کالاهای مشابهی را عرضه می کنند، توجه به مساله بسته‌بندی و بکارگیری روش‌هایی بر اساس استانداردهای جهانی و علمی می تواند یکی از اصول اساسی برای موفقیت در امر صادرات به شمار آید و تولیدکنندگانی که به این مسله توجه نکنند بدون شک از گردونه رقابت در بازارهای جهانی خارج می شوند.

از دیگر سو، بسته بندی اثرات مستقیم و غیر مستقیم در افزایش صادرات دارد و می تواند در دستیابی به ارزش افزوده بالا مهم باشد.

به گفته رییس انجمن فناوری چاپ ایران، تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت چاپ و بسته‌بندی به خارج از کشور را یادآور شد و گفت: عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.

«محمد بیطرفان» می گوید: این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشره بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اضافه‌کرد: چنانچه ارزش‌افزوده واقعی که این صنعت برای سایر صنایع و فعالیت‌ها ایجاد می‌کند بیافزاییم، به‌طور حتم جایگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی بالاتر و در حد رده‌های سوم یا چهارم اقتصاد کشورمان جای می گیرد.

وی تاکیدکرد:‌ ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور، بومی‌سازی این صنعت و توجه به آمایش سرزمینی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است

بنابراین، در رقابت تنگاتنگ امروزی، بدون تبلیغات و توسعه بازار فروش، موفقیت کالا غیرممکن به نظر می‌رسد. اکنون بسته‌بندی خود، مهم‌ترین آگهی و مؤثرترین ابزار تبلیغ برای هر کالاست. بسته‌بندی با دارا بودن طراحی معنادار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطّلاعات مکتوب، به صورت صریح و بی‌واسطه پیام تولیدکننده را به مصرف کننده می‌رساند، خریدار را به سمت خود جلب می‌کند و اطّلاعات و انگیزه لازم را به او می‌دهد.

چنانچه به دنبال تحقق شعار «جهش تولید» ‌ در اقتصاد کشورمان هستیم، به‌طور قطع صنعت چاپ و بسته‌بندی یکی از ارکان آن است.

انتهای پیام

مطالب بیشتر از «یادداشت»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • تیزر شرکت چای وحدت گرکرود

    پیشران

    تیزر شرکت چای وحدت گرکرود (16)

    چای سبز و خوش رنگ بعد از برداشت از مزارع در کوتاه ترین زمان ممکن و پس از بررسی کارشناسان و تایید کیفیت وارد کارخانه شده و اینجاست که عملیات فراوری چای در کارخانه چای وحدت آغاز می شود.برگ های سبز چای بعد از آنکه حدود 8 ساعت به خود باد سرد دیدند وارد محیطی با دمای 25 درجه می شوند و در این محیط بادهای گرم و سرد را باید تا مدت 5 ساعت تحمل کنند اینجاست که رفته رفته برگ ها تغییر رنگ داده و فرایند خشک شدن آغاز می شود. برگها بعد از تخمیر و اکسیداسیون دیگر خشک خشک خشک می شوند و مرحله تفکیک و جدا سازی آغاز می شود چای ها در این مرحله به گروه های ممتاز، قلم، شکسته یک، شکسته دو و باروتی تقسیم شده و بسته بندی می شوند و برای ذخیره سازی به انبار می رود.کارخانه چای وحدت از اولین کارخانه هایی بود که در سال 73 با ظرفیت تولید 30 تن چای خشک در منطقه گرکرود رانکوه راه اندازی شد که تا امروز توانسته به اهالی این منطقه خدمت رسانی کند و باری از روی دوش چای کاران این منطقه بردارد. کیفیت چای خشک در کارخانه چای وحدت به قدری بالا است که علاوه بر نیاز بازار داخل محصولات تولیدی به بازارهای جهانی نیز صادر می شود ، که از مقاصد صادراتی آن می توان به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و روسیه اشاره کرد.

  • تیزر شرکت سیم و کابل مازند طبرستان

    پیشران

    تیزر شرکت سیم و کابل مازند طبرستان (14)

    سیم و کابل مازند طبرستان با نام تجاری مسکات انواع سیم و کابل مسی و آلومینومی را به صورت صنعتی و غیر صنعتی تولید می کند.

  • تیزر شركت انديشه ایمنی خودرو

    پیشران

    تیزر شركت انديشه ایمنی خودرو (13)

    شركت انديشه در سال 1363 با نام قطعه سازی و قالب سازی انديشه به عنوان سازنده قالبهای پلاستيكی برای برخی ادوات كشاورزی ، لوازم خانگی و اتومبيل ، فعاليت خود را آغاز نمود. پس از 10 سال تجربه موفق در زمينه ساخت انواع قالبها ، پروژه توليد كمربند ايمنی خودرو در سال 1374 تحت مطالعه و بررسي قرار گرفته كه اين مطالعات حدود 3 سال به طول انجاميد . در طی اين مدت كارخانه با ادوات لازم جهت توليد ، مونتاژ و آزمايشات مربوط به كمربند ايمنی تجهيز گشت . طی مدت كوتاهی اولين نمونه ها طراحی و تحت مطالعات فنی و آزمايشات مختلف در آمدند . نتايج آزمايشات صورت گرفته رضايت بخش بود و متعاقباً در بهمن ماه سال 1376 شركت موفق به اخذ تائيديه های كيفی مورد نياز از خودرو سازان ايرانی گرديد . همزمان با توسعه كيفی محصولات شركت انديشه شروع به توسعه فضای كارخانه نمود

  • تیزر صنایع سنگ آرین

    پیشران

    تیزر صنایع سنگ آرین (11)

    صنایع سنگ آرین زیبایی بلند مدت را با محصولات ساخته شده از سنگهای مرمر، گرانیت، تراورتن و دیگر سنگ های تزیینی به خانه و محل کار شما عرضه می کند. صنایع سنگ آرین تنها تولید کننده ای است که قابلیت تولید تمامی طرح های سنگی مورد نظر مشتریان را دارا است که با مراجعه به گالری محصولات این شرکت می توانید به گستره توانایی این شرکت در فرآوری سنگ ساختمانی و تزئینی پی ببرید. صنایع سنگ آرین قطعا اولین مجموعه فراورش سنگ در داخل کشور نیست اما یکی از بهترین ها ست

  • تیزر شرکت دابو صنعت(فولاد رافع )

    پیشران

    تیزر شرکت دابو صنعت(فولاد رافع ) (10)

    هدف متخصصین و تلاشگران شرکت دابوصنعت تا سال 1400 تبدیل شدن به یک هلدینگ دانش بنیان در حوزه صنعت تاسیسات و انرژی کشور، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و به کمک متخصصان بومی است تا در راستای تحقق طرح‌های ملی مرتبط با بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی در راستای چشم‌انداز کشور، موقعیت رقابتی متمایزی را در صنعت تاسیسات گرمایشی و خدمات انرژی ایجاد نماید . امروزه محصولات دابو صنعت را می توان در حوزه های مختلف صنعت ایران از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه ، نیروگاه ها و بخش های مختلف دیگر مشاهده کرد که این مسئله نشان دهنده توانمند بودن این مجموعه در تامین نیازهای داخلی است.

آخرین خبرها