اسرار فروش برای کسب‌ و‌ کارهای کوچک با سرمایه کم | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

اسرار فروش برای کسب‌ و‌ کارهای کوچک با سرمایه کم

  • دوشنبه 29 بهمن 1397 14:51
  • شناسه 37584
اسرار فروش برای کسب‌ و‌ کارهای کوچک با سرمایه کم

تمام کسب و کارها چه بزرگ و چه کوچک، فعالیتش وابسته به میزان فروش است و مشتریان هستند که ضامن بقای آن کسب و کارند اما متاسفانه بارها در موارد بسیار زیاد افراد زیادی را دیده ام که کسب کاری راه انداخته اند، کلی هزینه کرده اند و حتی محصول هم تولید کرده اند اما برای بازاریابی و فروش هیچ برنامه ریزی ایی نداشتند!

درست است که فضای مجازی و اینستاگرام یکی از بهترین روش های فروش و بازاریابی محصولات است اما نباید صرفا به این روش اکتفا کرد.

تصور کنید در منزلتان صنایع دستی بسیار زیبا و ارزشمندی تولید میکنید که هرکس ببیند قطعا خاطرخواهش میشود، یک پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام هم برای محصولتان میسازید، چقدر طول میکشد تا فالوور های واقعی شما به حدی برسند که حداقل روزی 100.000 تومان سود کنید؟!

اگر بخواهید فالوور واقعی جذب کنید که این کار هم با تولید محتوای مناسب با فعالیتتان اتفاق می افتد، در بهترین حالت که محصولتان فوق جذاب باشد، روی یکسال حساب کنید!

پس چه کنیم؟

کارآفرینان و روسای شرکت های بزرگ نیاز ندارند که بازاریابی بلد باشند چراکه با استخدام حرفه ای ترین بازاریابان کارشان را پیش میبرند اما کسب و کار کوچک سرمایه ای برای استخدام و حقوق دادن به کارمند ندارد، پس باید استراتژی فروش را یاد بگیریم تا بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین فروش را بدست آوریم.

ما نیاز داریم تا مشتریان واقعی و وفادار بدست آوریم، مشتریانی که نه تنها محصول ما را می­خرند بلکه آن را به دیگران هم پیشنهاد میکنند و خریدشان را از ما تکرار میکنند.

بازاریابی مستقیم

از آنجایی که مبلغ سرمایه اولیه در کسب و کار کوچک، کوچک است پس باید هزینه ها را کاهش داد، بنابر این نمیتوانیم در بیل بورد ها، مجلات و پیک های تبلیغاتی، رادیو و تلویزیون و حتی پیج ها و کانال های پر مخاطب شبکه های مجازی تبلیغات کنیم چراکه پولش را نداریم پس تنها راه باقی مانده که اتفاقا بسیار هم راه خوبیست، بازاریابی مستقیم است که خیلی ها از آن میترسند! ترس ندارد، باهم خواهیم دید، من در این زمینه تجربه های عملی دارم که در ادامه خواهم گفت.

راه کار عملی برای جذب مشتری با کمترین هزینه

بازاریابی اینترنتی:

اگر قبل تر بود میگفتم حتما یک وبلاگ یا سایت ساده که مجهز به درگاه پرداخت باشد برای خودتان دست و پا کنید تا مشتریان را به آن صفحه کشانده و عملیات منجر به فروش را انجام دهیم اما خوشبختانه الان هزینه سایت و دردسر های درگاه را هم برای شروع لازم نداریم!

سایت هایی مثل دیجی کالا، بامیلو، زنبیل و ... به شما برای ارائه محصولاتتان پنل های رایگان میدهند که میتوانیم محصولمان را در آن سایت ها بفروشیم؛ این روش مزیت های بسیار زیادی دارد:

  • نیاز به درگاه اختصاصی نداریم
  • هزینه طراحی سایت را در شروع کار نداریم
  • برای شروع نیاز به رنک گوگل و الکسا نداریم چرا که این سایت ها محصول ما را در اولین صفحات جستجو نمایش میدهند!
  • نیاز به برند سازی برای جلب اعتماد مشتری نداریم چراکه با اعتبار سایت های بزرگ محصولمان به راحتی فروش می­رود!
  • دردسرهای پاسخگویی به مشتری نداریم چراکه مرکز خدمات تلفنی بزرگ آن شرکت ها این کار را به جای ما انجام می­دهند!
  • قرارگرفتن محصولمان در این سایت های بزرگ باعث کسب اعتبار و برند سازی ما میشود و چندین مزیت دیگر که خودتان در حین کار متوجه اش خواهید شد

در این روش کافیست پنل را تهیه کنیم که رایگان است، محصولاتمان را در پنل قرار دهیم و کارهای روال سایت را انجام دهیم تا صفحه محصول در آن سایت ساخته شود. حالا ما یک صفحه فروش در یک سایت معتبر داریم و تنها کاری که باید بکنیم اینست که با روش های مختلف مشتریان را از شبکه های مجازی و سایت های مختلف به آن صفحه بکشانیم که راه های آن هم به شرح زیر است:

  • لینک صفحه را کپی کرده و در تلگرام و سایر شبکه هایی که میتوان لینک ارسال کرد آن را برای دوستانمان، گروه هایی که در آن ها عضو هستیم و یا کانال هایی که با نرخ پایین تبلیغات میکنند ارسال میکنیم تا مشتریان محصول را دیده و روی لینک کلیک کنند .
  • از طریق تبلیغات کلیکی که هزینه های کمی هم دارد اقدام میکنیم، به این صورت که یک بنر برای ما طراحی میکنند و آن بنر به صفحه فروش ما در سایت لینک شده، به ازای هر کلیک که روی بنر ما شود، به سایت تبلیغ کننده پول پرداخت میکنیم، این راه را میتوانیم با هزینه های زیر 100 هزار تومان هم برای شروع انجام دهیم فقط کافیست بگردیم و سایت های تبلیغات پاپ آپی یا کلیکی را که معتبر و کاردرست هستند پیدا کنیم، با ایشان تماس بگیریم و سفارش کار دهیم.

مطمئن باشید با همین دو روش اگر محصولتان خوب، با کیفیت و خوش قیمت باشد در ماه اول فروشی خواهید داشت که شگفت زده میشوید.

بازاریابی حضوری:

بازاریابی برای خود من همیشه کاری سخت، ترسناک و مزخرف بوده که تا حد توان فاصله ام را از آن حفظ می­کردم اما یکبار که برای خرید به فروشگاهی رفتم دیدم محصولی مشابه محصولاتی که من تولید میکردم می­فروشد، با ترس و لرز و صدای آرام پرسیدم: آقا ببخشید اگر من از این کار برایتان بیاورم خرید دارید؟ سریع پرسید قیمت؟ گفتم فلان قدر، گفت هرچی داری بیار نقدی میخرم!

من نه برای بازاریابی رفته بودم و نه آن زمان اصولش را بلد بودم و حتی ناخوداگاه هم رعایتشان نکرده بودم اما سفارش کار گرفتم! ترسم از بازاریابی همان جا ریخت، سریع چند نمونه کار دیگر هم درست کردم و سراغ فروشگاه ها و پاساژ ها رفتم، خیلی ها جواب رد می دادند اما خیلی ها هم سفارش کار دادند، انقدر زیاد که متاسفانه نرسیدم پاسخگوی سفارش ها باشم و خیلی هایشان را لغو کردم!

هیچ نگران نباش، یکی دو تا کتاب بازاریابی پرفروش پیدا کن، بخر، بخوان و طبق اصولی که کتاب گفت کارت رو شروع کن، اصلا از جواب منفی نترس، موسس KFC وقتی برای ویزیت محصولش با شصت سال سن کارش را شروع کرد، طبق خاطراتش به حدود 1000 رستوران مراجعه کرد و خیلی ها حتی مسخره اش کردنداما یک نفر کارش را پذیرفت و همان شد نقطه­ی شروع این برند بزرگ!

از نه شنیدن نترس، ببین هر بار به چه علتی نه شنیدی و سعی کن مشکل را برطرف کنی! این را هم بدان خیلی از صاحبان فروشگاه ها توان تصمیم گیری برای خرید ندارند یا اصلا بودجه ندارند پس هر نه شنیدنی به منزله ایراد محصول نیست، فقط مهم اینست که نا امید نشوی.

آموزش بازاریابی مشاغل خانگی

محصولتان را متمایز کنید!

اگر محصولمان بدون مشابه است که هیچ، اما اگر مشابه دارد حتما باید آن را به گونه ای متمایز کنیم که مشتری "ما "  را از بین تمام پیشنهاد ها انتخاب کند، پیشنهاد هایی که در بین آن ها برند های بزرگ هم هستند و قطعا قیمت تمام شده شان پایین تر از ماست و اعتبارشان چندین برابر اعتبار ما، پس راه سختی در پیش داریم اما راه حل هم دارد:

پیشنهادهای برتر منحصربه‌فرد به نظر می‌رسند

مشخصه یا مزیتی را که می‌خواهید با طرح فروش منحصربه‌فرد خودتان تبلیغ کنید، نباید حتما خاص محصول‌ شما باشد. ولی باید این‌طور به نظر برسد. اگر خیاط هستید و همه‌ی لباس‌هایی را که می‌دوزید، می‌شورید و اتو می‌کشید، شستن و اتوکشیدن را ویژگی منحصربه‌فرد خودتان بکنید. شاید خیاط‌های دیگر هم این‌ کارها را بکنند؛ ولی اگر در تبلیغات‌شان به آن اشاره نکنند، این کار منحصر به شما خواهد شد.

بهترین پیشنهادهای منحصربه‌فرد، طبق سلیقه روز هستند

فقط منحصربه‌فرد به نظر آمدن کافی نیست. اگر مشخصه یا مزیتی که عرضه می‌کنید، خواهان نداشته باشد، بی‌فایده خواهد بود. بهترین پیشنهادهای منحصربه‌فرد، آن‌هایی هستند که با گرایش عموم مطابقت دارند. مثلا به صفحه‌ی نمایش بزرگ آی‌فون اپل در تمام آگهی‌هایش اشاره شده‌ است. این اشاره به خاطر تقاضا برای تلویزیون‌هایی با صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر بوده ‌است.

بهترین پیشنهادهای منحصربه‌فرد مفهومی ساده دارند

اگر پیشنهاد منحصربه‌فرد‌تان طبق سلیقه‌ی روز باشد، ساده هم خواهد بود. تعداد خیلی کمی از موارد پیچیده، مقبولیت پیدا کرده‌اند. در ضمن، در نظر داشته باشید که باید این مزیت منحصربه‌فرد، قابل فروش باشد و هیچ‌چیز پیچیده‌ای راحت فروش نمی‌رود. شعار فدکس: «باید دقیق و سالم یک‌شبه به شما برسد» نمونه‌ای عالی‌ست از یک پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد با مفهومی ساده (و بسیار موفق).

(برگرفته از کتاب تبدیل رویا به ثروت، ترجمه ژان بقوسیان)

پس محصول را در نظر مشتری متفاوت جلوه دهید، با کیفیت، هدایا ،خدمات، بسته بندی، قیت ،خدمات پس از فروش و هرچیز دیگری که جذاب باشد.

اسراری که هیچکس یادتان نمی­دهد:

  • قبل از تولید عمده، حتما با نمونه های اولیه بازاریابی حضوری را امتحان کنید، خیلی چیز ها درباره بازار و نواقص محصول یاد میگیرید که کلی به درد میخورد.
  • اگر بتوانید قبل از تولید سفارش بگیرید برده اید!
  • روی بسته بندی متمایز و زیبا خیلی وقت بگذارید، مردم عاشق بسته بندی های شیک هستند و اگر بتوانید با طرح های خلاقانه شگفت زده شان کنید برده اید!
  • هدیه فراموش نشود، در بسته محصول، علاوه بر محصول هدیه ای به مشتری بدهید که میتواند کارت تخفیف برای خرید بعدی یا هر چیز دیگر باشد، حتی یک شکلات! به این می­گویند ایجاد ارزش افزوده که یعنی مشتری بیش از مبلغی که پرداخت کرده و بیش از انتظارش محصول یا خدمات دریافت میکند و این برایش خاطره خرید خوشی را رقم میزند و خاطره خوب خرید مشتری، یعنی شما برده اید!
  • حتما روی بسته بندی و روی کارت ویزیتی که همراه محصول ارسال می­کنید آردس شبکه های اجتماعی تان را بنویسید، بهترین راه جذب فالوور اینست که مشتریان واقعی تان را فالوورتان کنید.
  • سعی کنید برندتان را به هر طریقی روی محصول حک یا چاپ کنید، این کار باعث ایجاد اعتبار برند شما در ذهن مشتری می­شود.
  • پس از فروش محصول، حتما با مشتری تماس بگیرید و نظرش را درباره نحوه ارسال، کیفیت بسته بندی و کیفیت محصول و میزان رضایتش از خرید را بپرسید، کاری پر دردسر است اما معجزه می­کند!

امیدوارم خیلی زود کسب و کار خودت را شروع کنی و بتوانی با فروش عالی به سودی برسی که خودت به خودت افتخار کنی و فراموش نکن که #ما_حمایت_میکنیم به شرطی که خودت هم تلاش کنی!

نویسنده: محمدعرفان زارعی

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «بازاریابی»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها