فرهنگ اقتصادی اربعین | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

فرهنگ اقتصادی اربعین

  • یکشنبه 04 مهر 1400 07:44
  • شناسه 77365
 فرهنگ اقتصادی اربعین

قیام اباعبداله و حادثه عظیم عاشورا طی حدود ۱۴۰۰ سال همواره منشاء تحولات بزرگ و معجزه گونی بسیاری بوده است كه بی شك انقلاب اسلامی ایران و حماسه جنگ تحمیلی از آن جمله است.

این تحولات گرچه در زمانها و اعصار گوناگون اتفاق افتاده اند اما همگی در این نكته مشترك بوده اند كه معادلات و محاسبات تحلیل گران و اندیشمندان مادیگرا را برهم زده و از دل آن ساختار و بنیانی نو بجهان معرفی كرده اند كه مبنای آن ارزشهای الهی و توجه به اصول كرامت و انسانیت بوده است.

پیاده روی بزرگ اربعین نیز یكی از مظاهر حادثه عاشوراست. این همایش بزرگ پدیده جدیدی نیست و با وجود سختیها و ممنوعیتهای بسیار، طی سالها از زمان حادثه سال ۶۱ هجری قمری برگزار می شده است اما طی سالهای اخیر با كم شدن موانع هر سال با حركت حدود ۲۰ میلیون نفر از سراسر دنیا به سوی شهر كربلا و حرم و بارگاه نورانی امام حسین (ع) با شكوه تر از قبل برگزار می شود، این رویداد بزرگ علاوه بر اینكه در نوع خود در این ابعاد بی نظیر است، بسیاری از ساختارهای معمول را برهم زده و الگوی متفاوتی را در زمینه های گوناگون بدنیا معرفی كرده است و به تعبیر مقام معظم رهبری به رسانه ای بی بدیل در جهان تبدیل شده است.

یكی از ساختارهایی كه در پیاده روی اربعین بكلی تغییر كرده است، قوانین اقتصادی روز است كه بطور معمول در همه جای دنیا در جریان است. بدین معنا كه قوانین بازار و تجارت، عرضه و تقاضا و قیمت، سود و زیان و كسب منفعت و دیگر اصول اقتصادی در این زمان ماهیت و شكل متفاوتی بخود می گیرند، و معنی و مفهوم جدید و تازه ای پیدا می كنند و كاركرد متفاوتی دارند.

در واقع انگیزه های غیرمادی، بواسطه عشق و ارادت به امام حسین (ع) به رفتارها و تبادلات اقتصادی ماهیت و رنگ و بویی جدید می دهد كه گرچه در شرایط فعلی و در بستر قوانین مادی در جریان است ظهور و جلوه ای دیگر را بنمایش می گذارد.

در این فرهنگ و مسیر كسب سود و منفعت شخصی بخصوص در رقابت با سایرین مطرح نیست و بعكس همه بدنبال راهی هستند تا بتوانند با گذشتن از منافع خود دیگران را به سود و منفعتی برسانند.

قوانین بازار تغییر كرده است، رابطه معمول عرضه و تقاضا، كه تقاضای آن از نیاز برای خدمت و كالا و عرضه از ارایه مازاد كالا و خدمات برای كسب سود و درآمد نشات می گیرد جای خود را به درخواست برای دریافت كالا و خدمات رایگان داده است!. و جالب اینجاست كه برخی از افراد ارایه كننده كالا و خدمات خود از كمترین امكانات زندگی مادی برخوردارند ولی در طول سال در همان اندك دارایی خود صرفه جویی و پس انداز می كنند تا در این همایش بزرگ به بذل و هدیه آن اندوخته بپردازند.

هر كس از هر نقطه از عالم خود را به این جمعیت برساند از زمانیكه به این رود در جریان متصل می شود تقریبا بدون نیاز به خرجی ، نیازهایش برآورده می شود و برای دریافت ملزومات حتی نیاز به مطرح كردن آن نیز ندارد، همه درپی این هستند تا به كاملترین شكل و با بالاترین كیفیت به دیگران خدمات عرضه كنند و نیاز مهمانان را برآورده سازند.

در واقع اربعین با الهام گیری از روح انفاق در حادثه كربلا مكتب اقتصادی و الگوی متفاوتی را معرفی كرده است. در این مكتب نیازهای مادی تغییری نكرده اند، بلكه شكل مبادلات از روابط مادی به ایثار و بذل مال در راه رضای محبوب تبدیل شده است. كوچك و بزرگ، پیر و جوان، دارا و كم برخوردار هركدام هرچه در چنته دارند به بهترین شكل در طبق اخلاص برای ارایه آورده اند، همه در تلاش هستند و رضایت و رفع نیازها برقرار است.

گرچه این الگو و مدل رفتاری با قوانین حاكم بر علوم اقتصادی متفاوت است ولی سالهاست در هیأت ها و مجالس عزاداری و مساجد به اشكال گوناگون در جریان است. این باور و روحیه در سالهای دفاع مقدس نیز یكی از پشتوانه های حمایت از جبهه ها و از عوامل موفقیت در جنگ نابرابر ۸ ساله بود و افراد و خانواده ها كه طی سالهای جنگ گرچه بواسطه شرایط اقتصادی آنزمان حاكم بر جامعه از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نبودند، اما با قناعت در مخارج مبالغ و كالاهای مورد نیاز جبهه ها را تامین و ارسال می كردند.

مسیر اصلی پیاده روی در مراسم اربعین، جاده های منتهی به شهر كربلا از شهرهای حاشیه آن مانند نجف اشرف است اما فرهنگ حاكم بر این همایش عظیم در حال گسترش و صدور به گستره ای فراتر از مرزهاست. از جمله شاهد شهرهای كشورمان هستیم كه در مسیر زایران كشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاكستان و آذربایجان و ... قرار دارند.

در كنار آنچه در پیاده روی اربعین روی می دهد، برخی نهادهای دولتی و خصوصی برای همراهی با این حركت عظیم برای خدمت رسانی به حداقل سود اكتفا می كنند و برخی خدمات و كالاها را به قیمت تمام شده و بدون سود اقتصادی عرضه می كنند تا جایی كه دولت ها را هم بر این وا می دارد كه با امثال حذف روادید و چشم پوشی از درآمد آن با این فرهنگ همراهی كنند.

اما در بین این رویداد با این گستردگی و با جمعیت بالایی كه هر سال در آن شركت می كنند، در خارج از فضای آن ، برای عده ای هم فرصتی برای كسب منافع اقتصادی و سود بواسطه نیازهای افرادیست كه از شهرها و كشورهای مختلف تقاضای شركت در این همایش عظیم را دارند.

پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین راهپیمایی دنیا هر سال توسط رسانه های بسیاری پوشش داده می شود گرچه برخی رسانه های منطقه ای و غربی نیز آنرا بایكوت می كنند. و لذا هنوز این واقعیت عظیم و مكتب فكری آن برای بسیاری ناشناخته و نا آشناست. رادیو اقتصاد به عنوان یكی از رسانه های فعال در حوزه اقتصاد سعی دارد با تبیین ماهیت همایش اربعین و معرفی مكتب اقتصادی، علاوه بر بازتاب واقعیتهای اقتصادی روی داده در این همایش، علل و انگیزه های افراد در این نوع عملكرد اقتصادی و نتایج مثبت این نوع رویكرد را بر جامعه و افراد تبیین و روشن كند.

انتهای پیام/
 

مطالب بیشتر از «یادداشت»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها